Csütörtök este bő három órán át tárgyaltak videócseten az EU tagállamainak vezetői - magyar részről Orbán Viktor miniszterelnök - hogy megvitassák, hogyan kezeljék a járvány nyomán kibomló gazdasági válságot.
A legutóbbi hasonló megbeszélésük majdnem botrányba fulladt, miután az olasz, spanyol és francia vezetők hiába követelték, hogy az EU története során először adjon ki kötvényeket. A német, holland, osztrák és finn kormány ellenállt, így most más megoldások merültek fel, bár a logika nem teljesen más, csak a technika látszik finomabbnak.
Az EKB elnöke a csúcs résztvevőinek azt mondta, hogy az eurózónában idén akár 15 százalékos recesszió is jöhet, és még az óvatosabb becslése is 9 százalékos visszaesésről szólt. Korábban az Európai Központi Bank is adott ki olyan becslést, hogy 10 százalék körüli recesszió is lehet idén a zónában. Ekkorát még sosem zuhant az EU gazdasága.
Abban egyet is értettek a vezetők csütörtökön, hogy rendkívüli intézkedésekre van szükség, azaz pénzt kell adni a kormányoknak és a cégeknek, hogy legyen remény a kibontakozásra.
A csütörtöki csúcs legfontosabb új ötlete az, hogy 2021-től jön majd egy nagy stimulus. Az egyelőre nem túl konkrét elképzelés arról szól, hogy a jövőre kezdődő új költségvetési ciklus duplázással induljon, vagyis a tagállamok tagdíja a nemzeti össztermékük 1 százalékáról 2 százalékra nőne, legalább az első néhány évben.
Eddig tized- és századszázalékokon ment a nagyon éles vita az új költségvetés tervezésekor, úgyhogy ez nagyon bátor vállalásnak tűnik. Onnan nézve már kevésbé bátor, hogy a dupla összeget valószínűleg nem kell ténylegesen befizetniük a tagállamoknak. Ugyanis ez várhatóan garanciavállalás lesz, amire alapozva az Európai Bizottság hitelt venne fel, és az így szerzett pénzt osztaná szét a rászoruló kormányok között.
A logika kicsit hasonlít a közös kötvények kiadásához, de formálisan mégsem olyan, mert az EU-s tagdíj lenne a pénzügyi alapja a hitelfelvételnek, és a kiosztott pénz is az EU rendes költségvetésének részeként jelenne meg.
Arról máris összevesztek a kormány- és államfők, hogy az így felvett pénzt hitelként vagy pedig vissza nem térítendő támogatásként adja-e majd tovább az Európai Bizottság a tagállamoknak. Ursula Von Der Leyen a csúcs után arról beszélt, hogy mindkét módszert használni kell, a friss pénz egy része például növelheti a kohéziós támogatások keretét (ez Magyarországnak jó hír), egy másik része pedig hitelként juthatna el a tagállamokhoz.
A részletek kidolgozásával az Európai Bizottságot bízták meg, május második felében jelentkeznek konkrétabb tervvel.
Az összes ilyen konstrukció lényege az, hogy az EU kiváló adósnak számít a hitelminősítők besorolása szerint, így sokkal kisebb kamatra tud pénzt kölcsön venni, mint a tagállamok közül az eladósodottak.
Konkrétabb döntés volt, hogy az EU-s pénzügyminiszterek április 9-én kitalált mentőcsomgjait jóváhagyták. Ez kicsiben hasonlít a fenti tervre, és három fő pillérből áll, amelyek közül kettő jelenthet segítséget Magyarországnak, amennyiben sikerül időben hozzáférni, mielőtt még kifogyna a keret.
Ezek közül az egyik a SURE nevű program, amit elsősorban bértámogatásra lehet majd elkölteni, vagyis olyanok kaphatják, akik a járvány okozta korlátozások miatt ideiglenesen nem, vagy csak jóval kevesebbet tudnak dolgozni.
Az ilyen munkavállalóknak járó támogatási rendszer sok országban már működik, Magyarországon is elindult, éppen szerdán szélesítették felhasználhatóságát. A módszer itt az volna, hogy a tagállamok - a szokásos EU-s tagdíjukkal arányosan - összedobnak egy 25 milliárd eurós garancialapot, amire támaszkodva az Európai Bizottság 100 milliárd euró hitelt vesz fel, és ebből a keretből kérhetnek majd a tagállamok bértámogatásra pénzt, amíg a készlet tart.
Ez a pénz hitel lesz, tehát vissza kell majd adni, de a kamat várhatóan alacsonyabb lesz, mint amennyiért a tagállamok többsége most pénzt tudna szerezni, ha államkötvényt adna ki. A hitelek kiosztásáról a tanácsban döntenek majd, a bizottság javaslatai alapján. Egy szabály van, hogy a három legtöbb pénzt kapó tagállam együttesen legfeljebb a keret 60 százalékát hívhatja le.
Ebben a rendszerben elég fontos kérdés az idő: minél később dobják össze a tagállamok a 25 milliárd eurós garanciaalapot, annál kevésbé lehet majd használni a konstrukciót, hiszen az európai országok most már a korlátozások enyhítéséről tesznek bejelentéseket, vagyis egyre több ágazatban lehet majd felvenni a munkát. Ha minden a leggyorsabban megy, akkor sem lesz a SURE-ból pénz május vége előtt, kérdés, hogy akkor még hány dolgozót lehet megmenteni belőle.
Hasonló, Magyarországon szintén hozzáférhető konstrukció az Európai Befektetési Bank kis- és közepes vállalkozások támogatására létrehozott alapjának (EIF) a kibővítése. Itt várhatóan 200 milliárd eurós keret nyílik meg, amelyből az EU területén működő kisebb cégek kedvezményes hitelt vehetnek majd fel. Számos magyarországi bank már eddig is szerződött partnere volt ennek a támogatási rendszernek (Juncker-terv néven is futott, amikor elindult), úgyhogy elvben hazai vállalkozások is élhetnek vele most, hogy kibővítik.
A harmadik, és összegszinten a legnagyobb csomag, az Európai Stabilitási Mechanizmuson keresztül kiosztható 240 milliárd eurós hitelkeret, de ezt csak az eurózóna országai használhatják. (A mechanizmust még a 2008-as válság után találták ki, többek között innen adtak olcsó hitelt Görögországnak és Portugáliának a 10-es években. Ez hivatalosan nem EU-s intézmény, hanem egy kormányközi megállapodás nyomán létrejött luxemburgi pénzügyi alap, ami piaci hitelt vesz fel, és a zóna tagállamainak kormányai adnak erre garanciát.)
Csütörtökön hatórás videókonferenciát tartottak a tagállamok vezetői a koronavírusról. Nagyon összevesztek az eurókötvényeken. Azt viszont jóváhagyták, hogy otthon mindenki annyit költsön, amennyit csak akar. Megegyeztek, hogy minden ország még több tesztet végez.
Például az otthonról dolgozásra is lehet már igényelni a támogatást.