Májusban számoltunk be arról, hogy egy olvasónk, Kristóf egy barátjával hazafelé ment biciklivel, amikor a Bajcsy-Zsilinszky út kerékpársávján elesett, és beütötte az állát. Mentőt hívtak, és el is látták, de aztán megjelentek a rendőrök, és felvették az adataikat. Később kapott egy levelet, hogy 10 ezer forintra büntették, mert elesett a kerékpárral.
A rendőrség a bírság kiszabásakor egy 1975-ös KRESZ-szabályt idézett, ami szerint nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett, és sérülést okozott saját magának. Mivel a levél az anyjához érkezett, és azt Kristóf nem tudta 8 napon belül átvenni, így fellebbezésnek sem volt helye a döntéssel szemben.
Miután megjelent a videónk az esetről, a Magyar Kerékpárosklub közölte, hogy több mint egy éve jelezte, hogy balesetveszélyes a Bajcsy-Zsilinszky úti padka, de a Budapest Közút Zrt. nem így látta, ezért nem is süllyesztették le. A padka egyébként eleve azért jött létre, mert a Podmaniczky tér – választásokra készülő – felújításakor meg akarták szüntetni a bicikliútnak azt a szakaszát. A Magyar Kerékpárosklub tiltakozott, végül nem szüntették meg, de a bicikliút most véget ér a tér két szélén.
„Szállj le, told a biciklit 150 méteren keresztül a pesti belváros egyetlen észak-déli bringaútvonalán, majd ülj vissza. Amikor mégis kijelölték a bringautat, akkor kicsit ráreszeltek a kerékpárút nyomvonalában magasan hagyott szegélyre, de az továbbra is 10-15 centivel magasabb maradt a szabványnál, ami szerint szintben kéne lennie az úttesttel” - írta erről az I Bike Budapest.
Néhány héttel később az ORFK Balesetmegelőzési Bizottsága arról írt, hogy az esést saját hibás balesetként kategorizálták. Azt írták: „Nem az elvárható óvatossággal haladt, ennek az eredménye volt az esése és a sérülése. A szabályaink szerint a járművezetőknek úgy kell közlekedniük – egyszerűen fogalmazva –, hogy se mást, se magukat ne veszélyeztessék. A büntetés kiszabására emiatt került sor, mert a szóban forgó bringás a figyelmetlenségből adódó eséssel önmagát veszélyeztette.”
Kristóf ennek ellenére nem törődött bele a dologba, és a police.hu-n beadott egy „kézbesítési vélelem megdöntése iránti kérelmet'” arra hivatkozva, hogy Balatonon volt, amikor az anyja átvette a levelet, és azt kérte, tartsanak meghallgatást az ügyéről.
Ezt elfogadták, behívták, és volt egy kb. egyórás beszélgetése a rendőrrel, aki kiszabta a bírságot. Kristóf itt elmondta, hogy szerinte úgy van beállítva az egész, mintha az ő hibájából történt volna az eset, holott ő a balesetet nem okozta, hanem elszenvedte, és nem helyes, hogy ezért megbüntetik. Kifogásolta azt is, hogy a határozatban az szerepel, hogy nem a látási viszonyoknak megfelelően közlekedett, de ez nem igaz, mivel ilyen alapon bárkit meg lehet büntetni, hiszen napi szinten esnek el emberek.
Megmutatta a jarokelo.hu cikkét is, ami arról szólt, hogy túl magas, balesetveszélyes a padka, amin elesett. Kristóf azt mondta, a rendőr rendes volt vele, de ezt nehezen akarta elhinni, így a beszélgetés után nem is tudta, mire számítson. Végül jött egy levél arról, hogy visszavonták a pénzbüntetést.
Az indoklásban az áll, hogy a Budapest Közút Zrt. június 17-én a rendőröknek azt írta, hogy a Podmaniczky Frigyes tér „felújítása/átépítése során a kerékpárút ideiglenes visszahelyezése (többek között a Magyar Kerékpárosklub nyomására) olyan átmeneti megoldással került kivitelezésre, ami nagyobb műszaki és pénzügyi beavatkozás nélkül képes ellátni a közlekedési és vízelvezetési elvárásokat”, de ez „az ideiglenesen kijelölt nyomvonalú kerékpárút az M3 metrófelújítást követően felülvizsgálásra kerül”. Egyébként amit a cikkekben padkának neveztek, az hivatalosan szegély – írták.
A rendőrség arra jutott, hogy ugyan a „kifogásolt szegélymagasság a menetirány szerint, szabályosan közlekedőknek jelenleg a komfortérzetükben okozhat kellemetlenséget, nem balesetveszélyes”, ezért Kristóf felelőssége továbbra is megállapítható.
De mivel szabálysértés miatt 2 éven belül szabálysértési hatóság/bíróság jogerősen nem marasztalta el, helyszíni bírsággal nem sújtották, és mivel a szabálysértés csekélyebb súlyú volt, Kristófot „közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés elkövetése miatt” csak figyelmeztetésben részesítették. Ha újra hasonló történik, szigorúbb elbírálás alá kerül.
Mi sem akartuk elhinni, de tényleg ez történt Kristóffal.
Az egész úgy kezdődött, hogy meg akarták szüntetni a bicikliutat.
Egy padkára próbált felhajtani, amiről a Kerékpárosklub korábban jelezte, hogy balesetveszélyes.