November utolsó napján született egy döntés, ami léptékét nézve viszonylag apróbb, esetleges következményeit tekintve viszont jóval jelentősebb lehet: ekkor jelentette be a brit versenyhatóság, hogy a Facebook nemrég létrehozott anyavállalata, a Meta köteles lesz eladni a Giphyt, a népszerű gifkereső algoritmust.
A Facebook tavaly vásárolta meg 315 millió dollárért a Giphyt, amit aztán be is épített a saját termékébe: amikor a Messengeren beszélgetve különféle állatos mozgóképekkel vagy filmekből kivágott pár képkockányi jelenettel szeretnénk kifejezni az álláspontunkat valamiről, akkor ezt jelenleg a Giphy algoritmusai segítségével tehetjük meg.
A Competition and Markets Authority (CMA) november 30-ai döntésében ugyanakkor arra jutott, hogy a Facebook a felvásárlással korlátozni kívánta a verseny lehetőségét a különféle online platformok között, ezért egy korábban kiszabott, 50 millió fontos büntetés megfizetése mellett tovább kell adniuk a vállalatot.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Októberben két nagyon fontos esemény is jelezte, hogy végleg elfogyhatott a politikai levegő az Amazon, a Google és a Facebook körül. Már a vállalatok feldarabolása is napirenden van, és egy demokrata győzelem alapvető változásokat hozhat a versenypolitikában.
Tim Wu és Lina Khan is szerepet kaphat az új kormánytól, azaz minden jel szerint Joe Biden kormánya tényleg keményen nekimehet a netes óriáscégeknek.
Meglepetésre Lina Khant nevezte ki Biden az amerikai versenyhatóság élére. Khan az Amazon túlzott befolyásáról szóló tanulmányával vált híressé, és most nyílt harcra készül a techóriások ellen.
Nick Srnicek sikerkönyve, a Platformkapitalizmus megpróbálja megérteni és magyarázni a viharos gyorsasággal átalakuló új világot. Az adat az új olaj, és szabályozni kellene, hogy kik és hogyan használhatják. Gigászi monopóliumok csapdájába kerülhetünk.