A kínai sajtó szerint gyárat épít Magyarországon a NIO. A kínai alapítású multinacionális elektromosautó-gyártó azonban nem kocsikat, hanem akkucsere-állomásokat és töltőoszlopokat fog összeszerelni nálunk a cikk szerint. A NIO ugyanis egy fontos szempontból különleges e-autógyárnak számít. A modelljeit kétféle kivitelben lehet kérni:
Utóbbi esetben a vevő akku nélküli autót vásárol – ennek megfelelően olcsóbban –, cserébe havi bérleti díjat fizet a cserélhető akkumulátorért.
Ahol a cég már kiépítette a csereállomások hálózatát – vagyis Kínában, ahol már 917 ilyen épültm és Norvégiában, ahol egy –, ott a második lehetőséget választók sokkal gyorsabban „tankolhatnak”, mintha feldugnák a kocsijukat egy töltőre. A teljesen automatizált csereállomásra beállva a rendszer 3 perc alatt kiszedi a lemerült akkut, és betol a helyére egy teljesen feltöltöttet, miközben a sofőr a vezetőülésben várhatja ki az egészet.
Az európai piac meghódítására készülő cég idén januárban adta át az első ilyen állomását a kontinensen, Norvégiában. Nem véletlenül itt: az első adag norvég vásárló – ez jó 200 vevőt jelent – 92 százaléka érdeklődött az akku-előfizetés iránt. 2022 végéig 20 állomást terveznek nyitni Norvégiában.
A cég egész Európát behálózná, a tervei szerint 2025-re 1000 csereállomást építenének Kínán kívül. Ezért lehet logikus lépés az Unión belül gyárat építeniük. Magyarországon nemcsak ezeket a csereállomásokat gyártanák, hanem gyorstöltő oszlopokat is a nem akkuelőfizető vásárlóik kedvéért.
Kínai sajtóértesülések szerint a NIO egy ideje hirdetésben keres munkatársakat a leendő magyarországi üzemébe.
Tegnap, csütörtökön terjedt el a hír, miszerint a világ legnagyobb akkugyártója, a szintén kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) Debrecenben építhet gyárat. Olyan nagyot, hogy elképzelhető, ez lesz a valaha volt legnagyobb zöldmezős beruházás Magyarországon. A NIO autóiba szerelt akkukat is a CATL gyártja, de a cég a partnere annak a BMW-nek is, amelyik a CATL leendő üzemétől 20 kilométerre épít autógyárat. Tavaly a CATL állította elő a világon gyártott összes lítiumionakku harmadát. Debrecen valóságos akkuváros lehet, mert az ugyancsak kínai Eve Energy március végén írt alá szándéknyilatkozatot egy 45 hektáros itteni telek megvételéről, ahová a hírek szerint szintén akkumulátorgyárat építenének.
A dolognak komoly buktatói is lehetnek, mivel az akkumulátorgyártás nemcsak potenciálisan környezetszennyező, de óriási vízigényű iparág is, Debrecenben pedig nincs komolyabb természetes vízfolyás.