A több mint 5 millió darab 9 eurós bérlet egyötödét olyanok vették meg, akik előtte alig használták a közösségi közlekedést, írja a Guardian. Németország még májusban vezette be - az energiaválságot enyhítendő - az ország bármely közösségi közlekedési eszközére feljogosító 9 eurós havibérletet. A kedvezmény szerdán járt le, több intézmény is követte az új kormány egyik legsikeresebb intézkedésének hatásait.
A Német Közlekedési Vállalkozások Szövetségének kutatása szerint a több mint másfél millió tonna szén-dioxid-kibocsátás megspórolása mögött az állt, hogy sokan váltottak autóról tömegközlekedésre. A megtakarított kibocsátás számításaik szerint nagyjából háromszázötvenezer otthon energiaellátáshoz mérhető, és hasonló eredményekkel járhatna az is, ha Németország sebességkorlátozást vezetne be autópályáin.
Felmérések szerint az emberek 37 százaléka munkahelyre jutásra, 50 százaléka mindennapi utazásra (orvoshoz, boltba jutás), 40 százaléka ismerősök és rokonok meglátogatására, 33 százalékuk pedig kirándulásra is használta a bérletet.
Bár a 9 eurós kedvezmény nemsokára lejár, a német kormány harmadik segélycsomagját fogja bevezetni, amelyben ezúttal 49 eurós bérlettel terveznek.
Több kritika is érte a 9 eurós bérleteket. Többen túlzsúfolt vonatokról számoltak be, így a biciklik szállítása lehetetlenné vált. Az olcsó bérletek miatt egyesek szerint nem marad pénz a közösségi közlekedés fejlesztésére se, pedig a külsőbb, szegényebb területeken messze nem elég fejlett az infrastruktúra - éppen ezért a kedvezményes bérleteket sokszor pont a legszegényebbek nem tudták kihasználni.
Az energiaárak növekedése miatt és az orosz energiaimporttól való függőség csökkentése érdekében vezették be, a kritikusok szerint túlterheli majd a tömegközlekedést.
Karl Nehammer szerint nem szabad hagyni, hogy Vlagyimir Putyinon múljanak az árak.