„Az uniós szankciók semmiképpen nem érintik a magyarországi ellátást. Magyarország továbbra is importálhat finomított kőolajat például Szlovákiából” - mondta Daniel Ferrie, az Európai Bizottság szóvivője a Euronewsnak, majd megerősítette, hogy a február 5-i határidőig a MOL szabadon importálhat feldolgozott orosz kőolajtermékeket a saját pozsonyi finomítójából.
Az Európai Bizottság szóvivői szolgálata értelmetlennek nevezte azt, hogy a kormány a brüsszeli szankciókat okolja a magyarországi üzemanyaghiányért és a benzinárstop kivezetéséért. Eric Mamer szóvivő szerint a kormány bűnbakként használja az ügyben az uniót.
A magyar kormány rendeletben rögzítette, hogy a szankciók hatálybalépése felelős a benzinárstop hirtelen kimúlásáért, miközben a benzinárstopban kódolva volt a hiány, mivel a kormány a tavaly novemberben bevezetett árszabályozás miatt a magyar piacon a hatósági árazás következtében példátlanul megnőtt az üzemanyagok iránti kereslet, miközben a lecsökkent kínálat ezt egyre nehezebben tudta kiszolgálni, és nem is ösztönözte senki a szereplőket arra, hogy jobban el tudják azt látni. A MOL maradt az egyetlen nagykereskedő, amelyik komoly tételben üzemanyagot ad el a benzinkutaknak, ugyanis a többieknek nem éri meg a 480 forintos ársapka szerinti áron szállítani. Azonban a vállalat kevesebb olajat tud finomítani a százhalombattai üzemben zajló karbantartási munkák miatt. Ráadásul az olajszankció alól Magyarország májusban mentességet is kapott.
A bizottsági szóvivő most azt mondta, a G7-es országok által bevezetett olajársapkának semmilyen hatása nincs a magyar piacra, mert az csak tengeri szállításokat érint. Hozzátette, hogy Magyarország folytathatja a vezetéken érkező nyersolaj importját Oroszországból, hiszen ez alól mentességet kapott a szankciós mechanizmusban. A feldolgozott orosz olajtermékek ügyében a szankciók még nem léptek életbe, így Magyarország importálhat feldolgozott olajtermékeket Szlovákiából.
Akkor is, ha a MOL vezetője már tavasszal kérte a kivezetésüket.
A kormány nagyon próbálja sulykolni, hogy a szankciók miatt szűnik meg az olcsó üzemanyag korszaka. Pedig a magyar ellátásban a háború előtt bevezetett ársapka okozott igazi gondokat, a szankciók hatását csak februárban érezte volna meg a Mol.
Az embargó így az Oroszországból az EU-ba szállított olaj kétharmadára vonatkozik.
A magyarországi benzinkutakon tapasztalható hiányhoz nincs köze a tengeren szállított nyersolajra érvényes behozatali tilalomnak, sem az orosz olajra biggyesztett ársapkának.