Ki hitte volna, hogy az év egyik legbájosabb karácsonyi meséjéért Lars von Trier lesz a felelős? Persze ezt nem az Igazából szerelem- vagy a Télapu-vonalon kell elképzelni, hanem a valóságban.
2020 őszén jelentették be, hogy Lars von Trier folytatja a dán köztévén 1994-ben elindult, legendás, paranormális kórházsorozatát, a Birodalmat (Riget vagy Kingdom), ami a rendező egyik legkomplexebb és legnépszerűbb alkotása volt. (Nem összekeverendő, a Kingdom Hospitallal, a Birodalom amerikai másolatával, amit Stephen King butított le egyszerű horrorrá.) Két évad, összesen 8 egyórás rész készült el belőle, és bár Trier és Niels Vørsel megírta a harmadik évadot is, pár éven belül öt főbb szereplő is meghalt, a projekt pedig elhalt.
A dán sorozatot szokták az európai Twin Peaksként is emlegetni, pedig a paranormális sztori, a furcsa karakterek és a metanyelv ellenére teljesen más a két mű stílusa és célja. Csakhogy miután váratlanul, a Twin Peakshez hasonlóan 25 év után a Birodalomnak is elkészült a szintén harmadik, befejező évada (ráadásul ebben is fontos szerepet kap egy bagoly és a fehér zaj), nehéz nem összevetni a kettőt.
Lars von Trier a mostani lezárást is teljesen máshogy oldotta meg, mint David Lynch. (A két férfi egyszer együtt ebédelt volna, de amikor Trier belépett a szobába, és meglátta az asztalnál Lynchet és néhány másik öltönyöst éppen a transzcendentális meditációnak hódolni, megijedt és gyorsan elment.) Lynch 72 évesen igazi tévés szenzációt alkotott a stílusában és formájában is újat hozó harmadik évaddal. Ezzel szemben némileg váratlanul a most 66,6 éves dán botrányhős – persze csak magához képest – lenyugodva, higgadtan, a régi formátumhoz hasonlóan, közérthetően, egy csomó nosztalgiával és minden eddiginél több humorral kerekítette le a történetet.
A Birodalom a koppenhágai állami kórházban játszódik – ott is vették fel, ahogy a legelfeledettebb filmje, az 1987-es Epidemic egyes részeit is –, minden rész egy baljós főcímmel kezdődik, amiből megtudjuk, hogy a kórház helyén álló mocsarakhoz régen lepedőket jártak fehéríteni, de ennek a jelentősége igazán csak az Exodusban derül ki. Az alapkoncepció az, hogy a racionalitás, a tudományba vetett hit idővel mindent leigázott, de most újra eljött a misztikus erők ideje, visszavág a természetfeletti.
A kórház dolgozóinak világát egyre inkább megbolygatják a paranormális tevékenységek, és a történet előrehaladtával egyre hangsúlyosabbá válik a misztikum, minden ismert klisé felbukkan (halottidézés, zombi, a Sátán fia). A szépiaszerű, kézikamerás felvételek és a horrorisztikus jelenetek miatt sokszor nyomasztó vagy félelmetes a hangulat, de közben legalább ekkora hangsúlyt kapnak az Office-szerű sitcomokat megszégyenítő vígjátéki elemek. Az egyik főszereplő (Ernst-Hugo Järegård) például svéd, és végig svédül beszél a dán szereplőkkel, egy jelenetnél mégis hozat egy tolmácsot, akivel lefordíttatja, amit mond, pedig szinte ugyanazt hallani a két nyelven.
Mind a 8 rész hatalmas, drámai cliffhangerrel zárul, ami után az öltönyös Lars von Trier – Hitchcockból merítve – egy függöny előtt, mosolyogva mond el valami bibliai leckékből vagy általános közhelyekből álló tanulságot. A második évad végén a szellemekkel kommunikáló Drusse asszony (Kirsten Rolffes) elindul egy lifttel az alvilág felé, és éppen valami szörnyűség szabadulna rá a világra, amikor a sorozat véget ér. Hosszú ideig úgy tűnt, hogy örökre a levegőben marad a fény és a sötétség koppenhágai harcának végkifejlete, de most az Exodus minden kérdésre válaszolt.
A paywall után komoly spoilerek jönnek, úgyhogy akinek fogalma sincs a sorozatról, de megnézné, nézze végig az egészet, mert az Exodusban rengeteg utalás van a korábbi részekre, emiatt pedig nem lehet spoilermentesen írni róla. A Riget: Exodust a Mubin lehet megnézni.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Bejelentették, hogy a dán rendező leforgatja az 1990-es évek kultikus sorozatának harmadik, utolsó évadát.
Szinte senki sem értette, mi történt Laura Palmerrel és Cooper ügynökkel, de valószínűleg csak eddig, mert most egy 4,5 órás, nagyon alapos videóban leplezték le, és ezzel talán végleg megsemmisítették.
Akire erősen hatott az első rész, azt szíven üti a második. Ez most a nézőkről szól, a sztori szinte tökmindegy.
A dán rendező szakított az alkohollal és a drogokkal. Viszont attól fél, ezzel vége a karrierjének is.
Az izlandi énekesnő a Weinstein-ügy nyomán beszélt arról, hogy a dán rendező zaklatta a Táncos a sötétben forgatásán.
Születésnapja alkalmából megemlékezünk a dán rendező kommunista gyökereiről, fóbiáiról és alkoholizmusáról, az eldobott lovagi címéről, és a tánctudása előtt is tisztelgünk.
Húsz éve kezdődött el Lars von Trier misztikus kórházsorozata. A tévében még soha semmi sem foglalkozott ennyi mindennel egyszerre. Ha csak egy sorozatot nézel meg ebben az életben, ez legyen az!
Legalábbis a dán rendező ezt mondta a Guardiannek, de mondott már mindenfélét.
„Lars jól érzi magát, és kezelik a tüneteit” – közölte a Zentropa produkciós cég.