Működik egy érdekes üzleti konstrukció orosz - ukrán - magyar viszonylatban.
Oroszországból jelentős mennyiségű nyersolajat vesz a MOL, ami a Barátság vezeték déli ágán érkezik. Azaz Ukrajnán keresztül. Miközben az ukrán kormány azt követeli az EU-tól, hogy minden lehetséges szankciót vessen ki az orosz gazdaságra, különös tekintettel az energiahordozókra, a Barátság vezetéken mégis zavartalanul érkezik az olaj ukrán területen keresztül, Oroszországból.
Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot látják el innen nyersolajjal. Az ukrán állam tranzitdíjat szed az oroszoktól a forgalom után, az utolsó ezzel kapcsolatos hír az volt, hogy a MOL közvetít közöttük, mert a közvetlen banki utalás lehetetlenné vált a háborús felek között. A MOL szerepe azért kitüntetett, mert Magyarország és Szlovákia olajfinomítóinak is a tulajdonosa. Azaz a Barátságon érkező orosz nyersolaj legfőbb vásárlója.
A történeten további érdekes csavar, hogy az orosz nyersolajból finomított dízel egy részét a MOL eladja Ukrajnának. Mégpedig egy olyan vezetéken keresztül, amelyet még a szovjet időkben azért építettek, hogy a Magyarországon "ideiglenesen állomásozó" szovjet harckocsikat legyen mivel teletankolni.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Átutalták az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat.
A Bloomberg értesülése szerint egy orosz - ukrán elszámolási vita miatt leállt a szállítás a Barátság vezetéken. Ha ez így marad, tarthatatlan lesz az ársapka.
Rakétatalálat érte az áramellátót a belorusz-ukrán határon. A vezeték nem sérült meg, csak az energiaellátó. Az ellátás egyelőre zavartalan.
Tele van a világsajtó azzal, hogy Orbán Viktor kizsarolta magának az EU-ban a nagy kivételezést az orosz szankció alól. Csakhogy amit aláírt, ahhoz nagyon hasonlót már május 6-án is ajánlott neki az Európai Bizottság.