2015. február 15-én pezsgő forgalomra ébredtek az amerikai híroldalak: három láma megszökött az arizonai lámaközpontból, és három órán át a város útjain kóboroltak, akadályozva a város forgalmát. De a lámák okozta felhajtás semmi nem volt ahhoz képest, ami aznap délután várt az amerikai és a globális internetre. A munkanap végefelé a Buzzfeed egyik legrégebbi újságírója, Cates Holderness segítségkérő levelet kapott: egy skót folkzenész, Caitlin McNeill kereste meg, aki a Tumblrre posztolt ki egy fotót arról a ruháról, melyben egy esküvőn tervezett fellépni. És mint kiderült, voltak akik a ruhát fekete-kéknek, míg mások arany-fehérnek látták.
Holderness nézte a képet, és nem értette, miről van szó: egyértelműen kék-fekete ruhát látott. Megkérdezte azért a mellette ülő kollégáját is, percek múlva pedig a teljes szerkesztőség az asztala körül állt, és üvöltözött egymással. Ezért fogta a képet, és kirakta a Buzzfeedre, azzal a címmel, hogy Milyen színű ez a ruha? Ami ezután történt, az ma már internettörténelem: csak a Buzzfeeden 37 millió megtekintésig jutott a poszt, de a világ összes online sajtóterméke napokig a ruháról szólt. A 444-en is több cikk született a témában, és a legnagyobb lapok egymás után találták ki a legkülönfélébb megközelítéseket, agykutatóktól illuzionistákig interjúvoltak meg mindenkit.
„Vannak, akik szerint ez volt az utolsó jó nap az interneten” – írja könyvében a ruhafotós napról Ben Smith, aki 2011 és 2020 között a Buzzfeed News főszerkesztője volt, és aki idén megjelent, Traffic című könyvében írta meg ennek az időszaknak a történetét. A Traffic egyszerre médiatörténeti összefoglaló, pletykák és sztorik sora a kétezertízes évek New York-i médiaelitjéről és Smith személyes fejtegetései arról, hogy miért lett mára olyan az internet, amilyen.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Miközben itthon Mészáros Lőrincen, Habonyon és Vajnán megy a szörnyülködés, Amerikában, a szabad média szülőhazájában egy őrült, milliárdos internetoligarcha titkos bosszúhadjáratával csődbe vitte a netes újmédia egyik leghíresebb sikercégét, a Gawker Mediát. Azon belül is végleg bezárva a Gawker blogot. A kétezres éve legjobb sztorija itt előttünk zajlik, erős magyar szálakkal.
Azt mondta, egyébként sem állítanak titkosügynököt minden amerikai milliárdos mellé.
Miután vádat emeltek a Steele-dosszié egyik orosz informátora ellen, mert hazudott az FBI-nak, az amerikai média kénytelen szembenézni azzal, hogy hosszasan tolták a nem ellenőrzött információkon alapuló sztorit Trump és az oroszok kavarásairól.
MrBeast 133 millió követőjével a YouTube abszolút szupersztárja. Éveket ölt abba, hogy megértse, mitől lesz virális egy videó, mostanra virágzó üzleti modellt épített erre, és megmutatja azt is, hogyan nézhet ki a szórakoztatóipar a jövőben.
Az év eleje óta 2100 ember veszítette el a munkáját az amerikai médiában. A hangulat apokaliptikus, a legmenőbb cégek vágnak saját húsukba, miközben Donald Trump gúnyolja őket. A Facebook kihasználása sokat ígért, de mostanra nagyon megkérte az árát.
Más médiacégek is komoly leépítésekre kényszerültek.