Az Európai Bizottság „az európai összefonódás-ellenőrzési rendelet alapján jóváhagyta, hogy magyarországi székhelyű Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a franciaországi székhelyű Vinci Airports közös irányítást szerezzenek az Airport Holding Tanácsadó Kft. (Budapest Airport Holding) felett”. Ezt a brüsszeli testület szerda délután közölte.
A magyar állami cég és a világ egyik legnagyobb reptér-üzemeltetőjének számító francia társaság november 20-án tett közös bejelentést az Európai Bizottságnál egy tervezett összefonódásról. Az internetre feltöltött dokumentum szerint a két fél közös irányítást szerez majd az Airport Holding Tanácsadó Kft.-ben, amelynek feladata a budapesti repülőtér működtetése lesz (ez a kft. a kizárólagos tulajdonosa a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-nek). A bejelentés szerint az összefonódásra részesedés-vásárlás útján kerülne sor, vagyis a magyar és a francia cég kivásárolja a kft.-ből annak többségi német tulajdonosát, a kanadai kézben lévő német AviAlliance GmbH-t.
A Bizottság most azt közölte: megállapításuk szerint a tervezett összefonódás nem vet fel versenyjogi aggályokat, mivel a felek nem ugyanazon a piacon vagy vertikálisan összekapcsolt piacokon vannak jelen. A tervezett ügyletet a Bizottság egyszerűsített összefonódás-ellenőrzési eljárás keretében vizsgálta meg, az ügyről további részleteket itt közölt.
A reptérvásárlást eredetileg még idén tető alá akarta hozni a magyar kormány, de az elmúlt napokban Varga Mihály pénzügy-, majd Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter is jelezte: a tranzakció átcsúszhat 2024-re. Hogy miért olyan fontos a kormánynak a reptér megvásárlása és milyen nehézségek miatt csúszik minden bizonnyal a következő évre az üzlet, arról itt írtunk bővebben: Megszakadtak a tárgyalások Orbán álmáról, egyelőre távolodni látszik a reptérvásárlás
A világ egyik legnagyobb repülőtér-üzemeltető cége, a francia Vinci Airports segítene be.
Sokáig úgy tűnt, idén nyélbe ütik az üzletet, de újabban Varga Mihály pénzügy- és Nagy Márton gazdasági miniszter is belengette 2024-et. És miközben francia–magyar visszavásárlásról volt szó, Nagy ismét előjött a katari befektetőkkel is. Miért van zavar az erőben, és miért kell annyira Orbán Viktornak a reptér, aminek utolsó állami részvénycsomagját 12 éve épp ő adta el?