Orbán csizmában. Európában 21 áldozata van az áradásoknak. A Szigetcsúcsot elöntötte a Duna. Ilyen volt szerdán az árvíz.
„Az árvíz elleni védekezésre felkészülés a végéhez közeledik Budapesten, csütörtök estig várhatóan mindenhol sikerül kilencméteres magasságig megépíteni a védvonalakat” – közölte a Fővárosi Csatornázási Művek szerdán az MTI-vel. Tájékoztatásuk szerint a Margitszigeten és a Királyok útján a nagyobb ideiglenes gátak szerda estére 90 százalékban elkészülnek, csütörtökre már csak kisebb kiegészítő munkálatokkal számolnak.
A pesti oldalon a Dagály fürdőnél kedden a társaság 25 szakembere kezdte meg a mintegy 500 méteres mobilgát építését, amivel szerda délutánra el is készültek - írták, hozzátéve, hogy a várható vízszinthez igazítva ennek csak 60-70 százalékát kellett beépíteni. Közölték azt is, hogy a IV. kerületben, a Komp utcában is végeztek a szakemberek egy 20 méter hosszú, 3,8 méter magas mobilgát építésével. A társaság az árvízi védekezés mellett folyamatosan és biztonságosan elvezeti és tisztítja a fővárosban keletkező, naponta körülbelül 500 ezer köbméternyi szennyvizet is.
„Az árvízveszély miatt biztonságba helyeztük a Margitszigeti Kisállatkert száztíz lakóját” – írta honlapján a Fővárosi Állat- és Növénykert. A 9 dámszarvassal együtt összesen 110 állatot költöztettek el a Margitszigetről, a szarvasok kábítólövedéket kaptak, így sokkal biztonságosabb volt a beszállításuk.
„Azt sajnos még nem tudjuk, hogy a biztonságba helyezett állatokat mikor vihetjük vissza a Margitszigetre. Ez az árhullám levonulásán, illetve azon múlik, hogy az áradás maga milyen hatással lesz a Margitszigetre és magára a Kisállatkertre” – írták.
Az előre tervezett módon lezárták az óbudai Hajógyári-szigetet. Karácsony Gergely főpolgármester még kedden beszélt arról, hogy a szigeten nem védekeznek, ott egy ártéri galériaerdő van. A kapcsolódó hidakat lezárják, mentik az ingatlanokat, ahogy lehet.
Már eddig is érintette a BKK-t az árvíz, így például a 26-os busz nem jár, a 2-es villamos pedig két szakaszban közlekedik, a szentendrei HÉV pedig nem megy be a Batthyány térre.
Várhatóan péntektől lezárják az M2-es metró Batthyány téri állomását is, a vonatok csak áthaladnak az állomáson, le- és felszállni nem lehet.
Szintén péntektől korlátozzák a 19-es és a 41-es villamos közlekedését a Lánchíd térségében: a 41-es villamos a Krisztina körút felé az 56-os villamos vonalán közlekedik, a 19-es villamos pedig két szakaszon jár: a Bécsi út felől csak a Batthyány téri, illetve a Clark Ádám téri ideiglenes végállomásig (felváltva), Kelenföld felől pedig a Clark Ádám térig - írták, megjegyezve, hogy szükség esetén a villamosok menetrendjét akár már csütörtök délután is módosíthatják.
A Fővárosi Csatornázási Művek a védekezési munkálatok végéhez közeledik Budapesten. Terveik szerint szerdán mindenhol 90 százalékban elkészülnek az ideiglenes gátak megépítésével, a 900 centiméteres vízállással is megbirkóznának ugyan, de a tetőzés fél méterrel alacsonyabban várható.
A Margitszigeten és a Királyok útján zajló nagyobb ideiglenes gátak ma estére jórészt elkészülnek. A szigeten idáig közel 500 ezer homokzsákot építettek be. A munkálatok egész éjszaka folytatódni fognak, és a mobilgátak csütörtöktől már készen állnak.
A pesti oldalon a Dagály fürdőnél 500 méteres mobilgátat építenek.
A IV. kerületben, a Komp utcában is végeztek a szakemberek egy közel 20 méter hosszú mobilgát építésével.
A Szobhoz közeli, de már a szlovákiai oldalon fekvő Helemba néhány napig el lesz zárva a külvilágtól, írja az Új Szó. A hétszáz lelkes község egy zsákfalu, nagy árvízkor a bekötőutat mindig elönti a víz, így hozzá vannak szokva az elszigeteltséghez. A mostani minimum négy napig tart. Egyedül a település vasútállomása lesz elérhető, ami a falu határától távolabb fekszik.
Magyarországon is van külvilágtól elzárt település, a Szentendrei-szigeten fekvő Kisoroszit szerda délután kellett lezárni, mert az úton már átfolyt a víz.
Kisoroszit perceken belül elzárja a víz, jelentette az M1 Híradója. A közel ezer lelkes falu 6-8 napig lesz elzárva a külvilágtól. Sokan maradnak a településen, néhányszor volt már ilyen, pánik nincs. A sokáig utolsó busz nem régen hagyta el a falut.
A 444 kedd este járt a településen.
Az MVM Csoport áram- és gázhálózati szolgáltatási területén megkezdte és megteszi a szükséges árvízvédelmi intézkedéseket. A vízszinttől függően néhány helység árterében nem lesz gázszolgáltatás és Bács-Kiskun vármegye Duna-parti településeinek egyes részein az MVM Démász Áramhálózati Kft. az áradás levonulásáig szüneteltetheti az áramszolgáltatást.
Az MVM szakemberei az árvízi védekezést irányító hatóságokkal, a helyi önkormányzatokkal és a katasztrófavédelemmel együttműködve kezelik a kialakult krízishelyzetet, folyamatos egyeztetések alapján határozzák meg azokat a helyszíneket, ahol szükséges a gáz- vagy áramhálózati beavatkozás, biztonsági kikapcsolás.
Kiemelték: a Duna felső szakaszán a gázhálózatot üzemeltető MVM Égáz-Dégáz, illetve a fővárosban az MVM Főgáz gázmérőket és nyomásszabályozókat szerel le azokon a helyszíneken, ahol az árvíz elérné ezeket az eszközöket. Eddig Győrben, Esztergomban és Komáromban történtek ilyen intézkedések, a vízszint emelkedésétől függően hasonló beavatkozás várható még Neszmély, Nyergesújfalu és Baja területén.
Az MVM Démász Duna-menti szolgáltatási területén várhatóan 11 település árterében szünetelhet az áramellátás, a pontos helyszínekről weboldalukon folyamatos tájékoztatást adnak - tették hozzá.
Csehországban szerda reggelre elálltak az esőzések, és néhány szakasz kivételével folyamatosan csökken a folyók vízszintje is. A meteorológusok és a mentőszolgálatok szerint nagyobb árvízi problémákra már nem kell számítani. Az áradásoknak három halálos áldozata volt.
Továbbra is komoly problémák vannak a vasúti közlekedésben, mert számos helyi vonalon elszakadtak a vezetékek, megrongálódtak a sínek, vagy elázott a sínek alatti talaj.
Zbynek Stanjura pénzügyminiszter kedd este a közszolgálati televíziónak nyilatkozva előzetesen mintegy 100 milliárd koronára, azaz 1500 milliárd forintra becsülte az árvízkárokat. „Az állam a szabályok szerint a károk mintegy 25 százalékának a megtérítését vállalja magára” – mondta az államkassza őrzője.
Megmozdult a cseh civil szektor is, a szervezetek szerda reggelig több mint 100 millió koronát (másfélmilliárd forint) gyűjtöttek össze a rászorulók megsegítésére.
A cseh biztosítók szövetsége közölte, hogy a lakosság és a cégek által bejelentett biztosított, valamint kárt szenvedett ingatlanok és vagyonok értéke az első becslés szerint mintegy 17 milliárd korona. 2002-ben, az akkori nagy árvíznél végül is a biztosítók 36,7 milliárd koronát fizettek ki ügyfeleiknek.
A vízügy szakemberei hajnalban megnyitották a Lajta-szükségtározó-rendszert, az árvízcsúcs csökkentése a Mosonmagyaróvár feletti szakaszon már érezteti is a hatását, közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF).
A Lajta-szükségtározó-rendszer - amely a folyó mentén, az osztrák-magyar határ és a város között helyezkedik el - megnyitása azt jelenti, hogy a vízügyes szakemberek a gátat megbontották, így irányított módon, biztonságosan, és megfelelő időzítéssel tudnak vizet kivezetni a kijelölt területekre. A beavatkozás jó döntésnek bizonyult, Mosonmagyaróvár fölött már érezteti hatását a levonuló víztömeg csökkenésében.
A dunai árhullám tetőzése jelenleg a szlovákiai Dévény térségében tart, a Dunakanyarban várhatóan még két napig emelkedik a vízszint, így ott még folyik az ideiglenes védművek kialakítása. Budapesten az alsó rakpartra kedden 22 órakor lépett ki a víz, a tetőzés a fővárosban a hét végén várható. (MTI)
A hajnalban megnyitott szükségtározó egymillió köbméter vizet tud biztonságosan befogadni, a másik, megnyitásra kész műszaki állapotban lévő pedig másfél millió köbmétert - mondta a Híradó.hu-nak Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivőhelyettese. Arról, hogy sor kerül-e, és ha igen, akkor mikor a második tározó megnyitására, Szegi Attila annyit mondott, hogy nem szeretne jóslatokba bocsátkozni, hiszen osztrák területen a Lajta több helyen is áttörte a töltéseket, ami lassította az áradás lendületét. A vízügyes szakemberek a folyó magyarországi szakaszán folyamatosan figyelik a töltések állapotát, hogy nálunk ne következzen be hasonló katasztrófa.