„Rövidesen megkezdi működését a trieszti kikötő magyar tulajdonú része,” jelentette ki 2025. március 14-én a Rómában tárgyaló Szijjártó Péter. Az MTI beszámolója szerint miután külügyminiszter úgy fogalmazott, hogy
„gyakorlatilag két éven belül magyar exportőr vállalatok egy magyar tulajdonú kikötőn keresztül exportálhatják majd a termékeiket keletre itt a trieszti kikötőn keresztül.”
Ez már a harmadik átadásról szóló ígéret Szijjártótól:
A külügyminiszter még 2019-ben jelentette be, hogy a magyar állam tengeri kikötőt létesít Triesztben. Ehhez a magyar kormány egy 32 hektáros területet vett koncesszióba az olaszoktól 60 évre 31 millió euróért. Csakhogy a bejelentés óta eltelt években nem sok minden történt, 2022 őszén még csak a látványterveket lehetett látni. Előbb a szennyezett területet rendbe kell tenni, mivel a területen korábban olajfinomító működött.
Tavaly augusztusban számoltunk be mi is arról, hogy nem nagyon halad a trieszti kikötő építése, de a vezérigazgató egyre jobban keres. Ekkor már öt éve létezett a trieszti kikötő építéséért felelős projektcég, de még egy kapavágás sem történt. Akkor azt írtuk, a mederkotrási és partfelépítési munkák továbbra sem kezdődtek el, ennek ellenére az Adria Port Zrt. úgy gondolja, megfelelő ütemben halad a terminál fejlesztésének előkészítése. A mederkotrás és a partfelépítés munkálatai végül csak idén februárban kezdődtek meg.
Három éve vette meg a területet a magyar kormány, még több év, mire elkészülhet a kikötő.
Szijjártó Péter 60-100 millió euróra becsüli a beruházás költségeit.
Szijjártó ígérete szerint már működnie kellene a magyar tengeri kijáratnak. Hogy akkor miért nincs mégsem így, arról óriási semmitmondásban van a kormány.
Hónapok óta ígérgetik, hogy elkezdődik az érdemi munka. Szijjártó Péter eredetileg 2026-ra ígérte a kikötő megnyitását, de kérdés, hogy az tartható-e.
Legalábbi a a partfelépítési és mederkotrási munkákba belefognának.
Öt és fél év telt el a vásárlás óta.