Hétfőn újabb tanúkihallgatásokkal folytatódott a 2015-ös pécsi buszbeszerzés miatt újraindult per a Szekszárdi Törvényszéken. A Volvogate-per azért indult, mert a vádirat szerint a fideszes Páva Zsolt polgármestersége idején, 2015-ben a pécsi buszflotta lecserélésekor az eredeti ajánlatnál több százmillió forinttal drágábban vásárolt használt Volvo-buszokat a városi tömegközlekedési cég, a Tüke Busz Zrt. A vád szerint az árkülönbözet egy, a beszerzésben érdemi munkát nem végző közvetítőcégnél csapódott le, ezért gazdasági csalás miatt indult eljárás, amelyben többször felmerült prominens fideszes politikusok neve is. Első fokon már született egy, a II. és IV. rendű vádlottakat felmentő, a III. rendű jogerős elítélésével zárult ítélet, ám a pert – amely során az I. rendű vádlott elhunyt – újra kell tárgyalni. (A cikk végén felsoroljuk az újraindított perről írt összes cikkünket.)
Hétfőn a pécsi városháza két köztisztviselőjét, a vagyongazdálkodási csoportvezetőt és a pénzügyi osztályvezetőt, valamint a buszbeszerzésben közbeszerzési tanácsadóként résztvevő Turi Ákos ügyvédet hallgatták meg. A városháza munkatársait Bertaldó András eljáró bíró elsősorban a buszbeszerzés pénzügyi és városházi vonatkozásairól, valamint az eljárás során elhunyt I. rendű vádlott vallomásának Csizi Péter és Bánki Erik fideszes képviselőket érintő részeiről kérdezte.
A városháza pénzügyi osztálya nem támogatta azt az előterjesztést, hogy a város több mint 90 százalékos tulajdonában lévő Tüke Busz Zrt. felvehessen egy 3,5 milliárd forintos hitelt. Hogy az összeget ki állapította meg éppen ennyiben, továbbra sem tudni. A vagyongazdálkodási vezető szerint a Tüke Busznál számolták ki ezt az összeget – „részletezéssel nem találkoztam, gyakorlatilag kész előterjesztés-szöveget kaptunk a társaságtól”–, míg a pénzügyi vezető is azt felelte: „én készen kaptam a közgyűlés elé szánt tervezetet”.
Két olyan, hitelekkel kapcsolatos előterjesztés is volt, amire a pénzügyi vezető az ellenzését jelző „piros pecsétet tett”. Az előterjesztés azonban „előbb Páva Zsolt polgármester, majd Girán János gazdasági alpolgármester utasítására” a közgyűlés elé került. Később kérdésre elmondta: őt a város vezetéséből senki nem kérdezte, miért ellenzi a kölcsönt, de azért ellenezte, mert „olyan anyagi helyzetben volt a város, hogy kérdésként sem merülhetett fel a hitelfelvétel” (és arról is beszélt, hogy annak idején nem volt szokatlan, hogy „piros pecsétes” előterjesztések kerültek a közgyűlésbe). A képviselők, ha nem is vita nélkül, de elfogadták az előterjesztést, így tárgyalás kezdődött arról, milyen banktól és milyen kondíciókkal vegyék fel a kölcsönt.
Az OTP és a K&H adott volna hitelt, de az olcsóbbat kínáló OTP kiesett, mert önkormányzati kezességvállalást kért, és bár ahhoz megkérte a városvezetés az előírt kormányengedélyt, azt nem kapta meg („kormányhatározat lehetett az elutasításról, de a választ nem találtam meg” – mondta a vagyongazdálkodási vezető). Csakhogy a pénzügyi vezető szerint később kiderült, hogy a 278 millióval drágább hitelt kínáló K&H szintén kért egy kvázi kezességvállalást, a tervezetük szerint ugyanis egy, a magyar jogban nem ismert komfortlevél tartozott volna a hitelszerződéshez.
A pénzügyi vezető azt mondta, hogy a tervezetet a jegyzővel megvizsgálták, és mindketten arra jutottak, hogy így nem aláírható a szerződés. „Le is írtuk, hogy nem felel meg a jogszabályoknak”, de erre érdemben „senki nem reagált rá” a városvezetés részéről azon kívül, hogy kaptak egy kérést: „fazonírozzuk a szerződést, hogy bemehessen a közgyűlés elé, megfeleljen a törvényeknek”. Arra a kérdésre, hogy ezt ki kérte, azt felelte: „ezt nem tudom, én jegyző úrral álltam kapcsolatban”.
Amikor Bertaldó András a Csizi Péter és Bánki Erik fideszes parlamenti képviselők szerepéről érdeklődött – az I. rendű vádlott azt mondta, hogy a buszberuházásnak Csizi volt a politikai felelőse, ő mondta meg azt is, hogy mennyi pénz lesz rá, míg Bánki jelentette a kormány felé a kapcsolatot, az ő hozzájárulása nélkül nem történhetett semmi a megyében –, a pénzügyi vezető azt mondta: „én csak azt tudom, hogy a levelezésben ő is be volt csatolva másolatban”. Majd kérdésekre tisztázta, hogy ezek azok a levelek voltak, amikor „ezt a bizonyos hitelszerződést próbáltuk fazonírozni”, és hogy Csizi Péter volt az az „ő”, akit címzettként felvettek a levelekre (amiket kinyomtatva át is adott a bírónak). „Nem tudom, fogalmam sincs, miért van ő becsatolva, csak észrevettem” – felelte a bírónak arra a kérdésére, hogy miért kaphatta meg ezeket a leveleket Csizi is.
A fideszes politikus egyébként a 2014. őszi önkormányzati választásig volt gazdasági alpolgármester Pécsen, de a választás után összeférhetetlenség miatt az önkormányzati politizálással elvileg felhagyott (ehhez képest a múlt heti tanúvallomásában Madár Péter, a városháza és Páva polgármester volt gazdasági tanácsadója is azt mondta, hogy 2014 novemberében a hollandiai Volvónál tett útjuk után Csizinek számolt be). A két köztisztviselő egyaránt azt mondta, hogy ők utána már nem látták a városházán, „szakmai, köztisztviselői körben zajló egyeztetéseken nem vett részt” – mondta a pénzügyi vezető.
„Az elmúlt időszakban ezeket a mondatokat olyan sokszor hallottam, hogy szinte el is hiszem, de hivatalos tudomásunk erről soha nem volt” – ezt a vagyongazdálkodási vezető mondta Csizi és Bánki állítólagos szerepvállalásáról. Később ezt azzal egészítette ki, hogy nem tudja, „utólag tudta-e csak meg, vagy már akkor is hallott erről”, de „hivatalos szinten egészen biztosan nem” vettek részt semmiben. Bánki nevét jegyzőkönyvben nem látta, nem hallott róla, a városházán megjelenni nem látta.
Hallott viszont azokról a nem nyilvános úgynevezett stábülésekről, amelyekről múlt heti tanúvallomásában beszélt Madár Péter. A tanácsadó szavaiból akkor az derült ki, hogy rendszeresen tartott ilyen üléseket a 2010-es években a pécsi városvezetés, amelyeken a polgármester, az alpolgármesterek, valamint országgyűlési képviselők vettek részt, Madár szerint „Csizi úr, Bánki úr is általában jelen volt”, és legalább egyszer a buszbeszerzésről is beszéltek.
„Igen, volt ilyen, ezt nem az SZMSZ által meghatározottnak, inkább politikai jellegűnek gondolom” – mondta most a városházi munkatárs. „Csak feltételezései, halvány elképzelései” vannak arról, hogy kik szoktak ezen részt venni, a polgármesteren és alpolgármestereken túl „talán képviselők, frakcióvezetőkre tudok még gondolni”. A bírói kérdésre, hogy települési vagy országgyűlési képviselők, azt mondta: „mindkettő lehet, de inkább a helyi képviselőkre gondolok”. Szerinte ezek a megbeszélések nem hivatali időben történt, bár később azt is mondta, hogy „talán olyat hallottam, hogy nem elérhető az alpolgármester, mert stábülés lesz, arra készül”. Arra is emlékezett, hogy Csizi a 2014-es önkormányzati választások után, habár már nem volt képviselő, „egy-két közgyűlésen még meghívottként jelen volt”, de azt nem tudta megmondani, hogy ezeken a Tüke Buszt bármilyen módon érintették volna-e.
A harmadik tanú, Turi Ákos részben a buszvásárlás, részben a hitelfelvétel beszerzéseiről beszélt. A buszbeszerzés kapcsán többek között a közbeszerzés egy sarkos pontjáról, a fizetési feltétel módosításáról kérdezte a bíró – a kiírással szemben a pécsi cég nem utólag, hanem előre fizetett –, amire azt felelte: azt javasolta az I. rendű vádlottnak, „hogy a fizetési feltételekben ne történjen módosítás”.
A tanúvallomás legérdekesebb része azonban az volt, amikor Bertaldó András megemlítette, hogy a II. rendű vádlott Csengő András 2022. március 18-án egy emailt küldött Bánki Eriknek, a baranyai Fidesznek, Turi Ákosnak és fivérének, annak a Turi Attilának, aki egy ideig ellátta Csengő védelmét. Ebben a levélben, amely nagyjából egy hónappal az I. rendű vádlott halála után született, annyi állt: Gyilkosok. Turi Ákos azt mondta erről, hogy Csengő rendszeresen küld neki leveleket, de ezeket nem olvassa el, „az én véleményem az, hogy ezek nem rám tartoznak”. A gyilkosos emailről azt állította, azt sem olvasta, de nem tartja magát gyilkosnak. Azt is mondta „senkit nem megbántva, Csengő úr beszámítási képessége vonatkozásában átfordult negatívba a normálisból”, de nem tudta pontosítani, hogy ezt a vádlott milyen tette, melyik levele váltotta ki benne.
A bíró mindhárom tanút megkérdezte: mi a véleményük egy olyan beszerzésről, amikor egy cég (a holland Bus&Coach, a IV. rendű vádlott vállalkozása) 7,8 millió euróért vesz valamit, majd nem sokkal később továbbértékesíti azt 11 millió euróért (a Tüke Busznak). Turi azt mondta, műszaki-szakmai kérdés, hogy elfogadható-e ez a pénzügyi különbözet, míg az egyik városházi köztisztviselő azt: „ha egy üzlet nem értékarányos, az nem lehet jogszerű”.
A per következő tárgyalási napjain egyébként Bánki Eriket és Csizi Pétert is kihallgatják majd tanúként. Ők már mindketten egy korábbi tárgyalási napra volt beidézve, de külföldi utazásaik miatt akkor kimentették magukat. A Bánki német cégének ügyvezetőjeként is megismert Patzek Endrét, akire korábban körözést adtak ki, mert nem jelent meg tanúként egy március eleji tárgyaláson, várhatóan májusban hallgatják ki.
Cikkeink a Szekszárdi Törvényszéken folyó per eddigi tárgyalásairól:
Az akkor fideszes vezetésű Pécs 2015-ben az eredeti ajánlatnál százmilliókkal drágábban vett használt buszokat. Egyszer már született egy elsőfokú ítélet, de most újraindult az ügy. Az I. rendű vádlott szerint nem követtek el bűncselekményt, de számos kérdésre nem válaszolt, mondván: szeretne még egy kicsit élni.
Az alpolgármesterségről két év után lemondott Girán János azt is mondta, hogy „Csizi Péternek volt szava” a város dolgaiban azután is, hogy már nem volt alpolgármester. Bánki cégének volt ügyvezetője nem jelent meg a tanúkihallgatáson, ezért a bíró körözést rendelt el.
Miről tárgyalt Csizi Péter négyszemközt Varga Mihály államtitkárával? Hová tűnt egy 3,5 milliárdos előterjesztés? Hogyan került a későbbi I. rendű vádlott a városi buszos céghez? Három tanú kihallgatásával folytatódott a Volvogate-per.
Erről a túlárazottnak gyanított buszbeszerzés miatt folyó per egyik tanúja beszélt. Madár Péter egyrészt Páva Zsolt korábbi polgármester tanácsadója volt, másrészt unokatestvére és volt üzlettársa Bánki Eriknek.