Újraértelmezte Mark Rothko egyik, ötvenmillió eurós festményét egy gyerek

MŰVÉSZET
április 29., 08:17

Apró karcolások keletkeztek Mark Rothko Szürke, narancssárga gesztenyén, 8. sz. című festményén. A rotterdami Boijmans Van Beuningen Múzeum szóvivője szerint a kár egy „óvatlan pillanatban” érte a műalkotást, az alsó részén, a lakkozatlan festékréteg sérült meg. A múzeum közlése szerint egy gyerek karcolta össze.

Az amerikai festő absztrakt képe becslések szerint 50 millió eurót érhet, jelenleg szakértők vizsgálják, és a jövőben újra be lehet majd mutatni.

A Rothko ezen művéhez hasonló modern, lakkozatlan műalkotások különösen érzékenyek a különféle károsodásokra - magyarázta a BBC-nek Sophie McAloone, a Fine Art Restoration Company vezető restaurátora, aki szerint a modernebb festékek összetétele és a hagyományosnak számító bevonat hiánya, illetve a matt felület miatt a legkisebb sérülések is azonnal meglátszanak ezeken a képeken.

Összességében a restaurátor szerint a festmény felső festékrétegének megkarcolódása „jelentős hatással lehet a mű megtekintési élményére” – jelentette ki.

A Rothko-festmény a múzeum egyik nyilvánosan látogatható raktárában volt megtekinthető, ahol a galéria „közönségkedvenceiből” rendeztek válogatást.

photo_camera Megrongálódott. Fotó: Aad Hoogendoorn/Museum Boijmans Van Beuningen

Jonny Helm, a Plowden & Smith művészeti restauráló cég marketingmenedzsere az eset után már egyenesen arról beszélt, hogy a történtek hatással lehetnek majd más intézményekre is, amelyek esetleg fontolgatták korábban, hogy megnyissák a látogatók előtt azon archívumaikat is, amelyek jelenleg nem látogathatóak (arról viszont nem értekezett a szakértő, hogy mi értelme van az olyan műalkotásoknak, amelyeket nem tekinthetnek meg az emberek).

A BBC cikkében hosszasan taglalják, hogy egy Rothko-festmény restaurálása mennyire nehéz dolog, és felidézik azt is, hogy nem ez az első olyan alkotás a festő életművében, amelyet megrongáltak: 2012-ben egy férfi szándékosan tett kárt a Tate Modern kiállításán Rothko Fekete gesztenyén című képében, amiért két év börtönbüntetésre ítélték. Tettét utólag megbánta és bocsánatot kért.

Egy biztosító cég a lap érdeklődésére közölte, hogy a múzeumok biztosításai jellemzően „a műalkotások fizikai elvesztésével és károsodásával kapcsolatos összes kockázatot” fedezik, beleértve „a gyermekek vagy látogatók által okozott véletlen károkat is”, bár vannak bizonyos kivételek.

Hogy jelen esetben kit fognak felelősségre vonni, arról a múzeum egyelőre nem közölt semmit, de a Boijmans Van Beuningen Múzeum korábban már küldött számlát azoknak a látogatóknak, akik kárt okoztak a kiállított műalkotásokban.

2011-ben például egy gyanútlan turistát köteleztek fizetésre, aki véletlenül rálépett Wim T. Schippers mogyoróvajjal a padlóra festett, Pindakaasvloer nevet viselő műalkotására (ha valaki nehezen tudná elképzelni, itt megtekinthető a maga teljes valójában).

Minden múzeumnak más eljárásrendje van hasonló esetekre.

Tavaly augusztusban a haifai Hecht Múzeumban egy négyéves kisfiú véletlenül darabokra tört egy bronzkori, 3500 éves agyagkorsót. A múzeum hangsúlyozta, hogy véletlenül történt az eset, a műtárgyat ők tették olyan helyre, ahol a látogatók hozzáférhettek (épp azért, hogy azokat közelebb hozzák a érdeklődőkhöz), és nem büntette meg a kisfiút, hanem inkább meghívta őt a családjával együtt, hogy megnézzék újra a kiállítást. A gyerek ajándékba vitt egy saját agyagvázát is a kurátoroknak. Az eltört agyagkorsót restaurálták, azóta ismét megtekinthető.