Damon Albarn a MÜPA-t csepülte a színpadról Hamburgban, majd arról beszélt, hogy az autokrata jobboldal nem foglalhatja el Európát

MŰVÉSZET
Damon Albarn budapesti élményeit eleveníti fel a hamburgi színpadon.

Nemrég Budapesten, a MÜPA-ban lépett fel a Blurből és a Gorillazból ismerős Damon Albarn az Africa Express nevű világzenei projektjével. A világsztár és afrikai zenésztársai három nappal később Hamburgban, az Elbphilharmonie híres épületének nagyszínpadán szerepeltek. A hamburgi koncert közben Albarn elmesélt egy történetet arról, hogy milyen kínos élményük volt Budapesten.

Budapesti bulijuk egy - állítása szerint nem általuk kezdeményezett - stage invasionnal ért véget, vagyis a nézők egy része felmászott a színpadra. Ami Albarn szerint annyira kiborította a MÜPA színpadmenedzserét, hogy az illető később felhívta telefonon az Elbphilharmonie-t, hogy bemártsa az Africa Expresst, megbízhatatlannak nevezve őket és arra figyelmeztetve a hamburgiakat, hogy ne engedjék fellépni őket.

Damon Albarn a jelek szerint párhuzamot érzett a kommunista idők hatalmaskodó portásai, illetve a MÜPA mentalitása között, mert a sztorit a következő kiállással fejezte be:

„Nem hagyjuk, hogy az autokratikus jobboldal elfoglalja a mi szép Európánkat!"

Előtte pedig arról is beszélt, hogy a magyarországi rendszer egyik jellegzetessége, hogy a bürokraták úgy érzik, kontrollálhatják az embereket.

A történtekről megkérdeztem a MÜPA-t. Náluk már a sztori kiindulópontja is más volt, szerintük a zenészek hívták a nézőket a színpadra, ami állításuk szerint egyszerűen nem bírt volna ki annyi embert:

„A (...) zenekar az utolsó szám alatt kedves gesztusként a közönséget is a színpadra invitálta. Bár ez hangulatában jól illeszkedett az este szellemiségéhez, előzetes egyeztetés hiányában biztonsági szempontból kockázatosnak bizonyult. A színpadi bővítményre lépő nézők alatt ugyanis a zenekari árok húzódik és a színpad az előre jelzettek alapján erre az estére nem úgy lett kialakítva, hogy azon nagyszámú, táncoló közönség tartózkodhasson. A balesetveszélyes helyzet elkerülése érdekében a helyszínen lévő hostess kollégák igyekeztek a nézőket a lehető leghamarabb biztonságosan visszaterelni a nézőtérre."

Bár Damon Albarn a videón arról beszél, hogy nem ők hívták a közönséget a színpadra, ezt nemcsak a MÜPA sajtóosztálya látta másképp, hiszen például a HVG koncerttudósításában is az szerepel, hogy

„(...) sőt a fináléban kijött mind a félszáz zenész, és felhívták magukhoz a közönség bátrabb tagjait is, így a színpadon is tömegtánc alakult ki."

A MÜPA kérdésünkre elismerte, hogy tényleg megkeresték a hamburgi koncerthelyszínt, de szerintük nem portásmentalitásból, hanem a szokásos szakmai segítségnyújtásból:

„Az ECHO (European Concert Hall Organisation) tagjaiként az Elbphilharmonie és a Müpa között folyamatos szakmai párbeszéd és együttműködés zajlik. A turné szervezésében is közösen vettünk részt, és a koncertünk másnapján kizárólag az előző este tapasztalt technikai, a közönséget érintő biztonsági kihívásokról egyeztettünk hamburgi munkatársainkkal a produkció további turnéjának sikere érdekében. Mivel egy ilyen nagy létszámú hangosított, spontán zenét játszó együttes fellépése nem jellemző hasonló koncerttermekben, az Elbphilharmonie szervezőjének kifejezett kérése volt a tapasztalataink megosztása. A kapott tájékoztatást partnerünk kifejezetten hasznosnak tartotta és hálásan megköszönte. Ez az egyeztetés megfelel a szakmai szokásoknak, mi is kapunk hasonló támogatást a hozzánk ékező produkciókról, ebben mindenki a produkció résztvevői és a nézők érdekeit tartja szem előtt. A videóban szereplő állításnak nincs valóságalapja, jó szándékkal azt feltételezzük, hogy félreértés történt."

A MÜPA a 444 érdeklődése után felvette a kapcsolatot a produkciót szervező ügynökséggel, akik az esetet állításuk szerint „félreértésnek minősítették, elnézést kértek, és egyeztetést kezdtek a művész menedzsmentjével a helyreigazítás lehetőségeiről." Cikkünk élesítése előtt újra beszéltem a MÜPA-val, de Albarnék még nem reagáltak. Az ügyben megkerestem a hamburgi koncerttermet is, de mostanáig ők sem reagáltak.

Update: Reagált Hamburg, az intézmény sajtóosztálya a MÜPA verzióját erősítette meg, nem pedig az Albarn által a színpadról mondottakat a telefonhívás kérdésében. Szerintük nem a lebeszélni akarta őket a magyar intézmény az Africa Expressről: „csak hasznos tippeket kaptunk a budapesti MÜPA-tól a produkció technikai igényeivel kapcsolatban" - fogalmazott a levelük.