Majdnem összeütközött a levegőben két repülőgép Oroszország felett

közlekedés

Hajszál híján kerülte el az összeütközést az Air China és az SF Airlines repülőgépe július 6-án Oroszország déli része felett, olvasható az AeroTime-on.

Az Air China A350-900 típusú repülőgépe Sanghajból tartott Milánóba, míg az SF Airlines kínai légitársaság Boeing 767-300ER/BCF típusú teherszállító repülőgépe a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről haladt a kínai Ezhou Huahu Nemzetközi Repülőtérre (EHU).

A jelentések szerint 21:39 körül az Air China A350-900-as repülőgépe engedély nélküli emelkedést hajtott végre a kijelölt 34 100 láb magasságról 36 000 lábra. A hirtelen és váratlan emelkedés miatt az A350-900-as veszélyesen közel került a Boeing 767-300ER/BCF géphez, amely 35 000 láb magasságban repült.

Mivel a két repülőgép közötti távolság mindössze 90-120 méter volt, mindkét repülőgépen működésbe lépett az ütközésmegelőző rendszer (TCAS) riasztása. A légiforgalmi irányítás ezután mindkét repülőgépet ellentétes irányú pályamódosításra utasította.

A kínai médiajelentések szerint az incidens a mongol határhoz közeli Tuva hegyvidéki régió felett történt, és megsértette a nemzetközi légiközlekedési szabályokat, amelyek szerint a repülőgépek között legalább 1000 lábnyi függőleges távolságot kell tartani.

A hangfelvételekből kiderült, hogy az incidensben kommunikációs félreértés történhetett. Az orosz légiforgalmi irányítók ugyanis utasították a térségben tartózkodó más járatokat, hogy tartsák meg jelenlegi magasságukat. A CA967-es járat azonban abban a pillanatban nem kapott magassági kiigazítási utasítást.

A hangfelvételen hallható, ahogy a légiforgalmi irányító kérdezi: „Ön utasítással vagy utasítás nélkül emelkedik? Erősítse meg, kérem”. Az Air China pilótája ezt követően így válaszolt: „Nem. Köszönöm.” Az Air China pilótája szerint az orosz légiirányító okozta a zavart.