Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyújtotta be a törvényjavaslatot vasárnap este. Az indítvány úgy fogalmaz, hogy a
a piaci mechanizmusok és a tankönyvkiadók egymással történő versengése helyett az állam felelősségét kívánja megteremteni
a tankönyvpiacon.
A javaslat alapján 2014. január 1-jétől jogi értelemben is megszűnne a piaci elvekre épülő tankönyvellátás, és megvalósulna az állam teljes körű felelősségére épülő állami közfeladatként megszervezendő tankönyvellátás.
A törvény szerint az állam kísérleti tankönyvfejlesztésével is biztosítja a jövőben a tankönyveket az iskoláknak, de nem zárják ki alapból azt sem, hogy ahol indokolt, fenntartsák a nem állami tulajdonban álló kiadók tankönyvfejlesztésbe való bevonásának lehetőségét.
A szöveg kitér a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban a kormány által rendeletben kijelölt testületre ami az indítvány szerint
a legmagasabb állami garancia lesz majd a tankönyvek magas minőségére.
A törvény ezek mellett
Fontos garanciális szabályként beépítésre kerülne, hogy a fenntartó egyetértéséhez kötik az iskola tankönyvválasztását.
A javaslat indoklásában rögzítik, hogy a nemzeti köznevelési rendszerben a Nemzeti alaptanterv és a különböző kerettantervek révén a tanulók részére államilag meghatározott és elvárt tudás elmélyítését támogató tankönyvek előállítását és forgalmazását is alapvetően piaci mechanizmusok határozzák meg. Ezzel befolyásolják azt is, hogy milyen az iskolák tankönyvválasztása, s azt is, hogy egy adott iskola adott tanulója melyik piaci alapon működő kiadó melyik tankönyvéből tanul.
A jelenleg hatályos szabályozást tartalmazó tankönyvpiac rendjéről szóló törvény nem az állami felelősségvállalás és az állami közfeladat ellátás elveire építkezik, hanem arra, hogy lehetővé tegye, a különböző piaci szereplők, gazdálkodó szervezetek a jogi keretek között, szabad piaci mechanizmusokkal is élve, minél nagyobb példányszámot szállítsanak az iskolákba,
ezáltal is törekedve a minél magasabb profit megszerzésére.
Ennek vet most véget a törvény.
Látva azt a hihetetlen káoszt, ami a közoktatás átszervezését kíséri (csak úgy találomra, korábbi cikkeink közül ajánljuk mondjuk ezt, vagy ezt, vagy ezt, vagy ezt, meg ezt), meg azt, hogy közben folyamatosan zuhan vissza a magyar diákok teljesítménye, tényleg semmi jóra nem számítunk. (via MTI)
A Klebelsberg Központ adminisztrációs rémálmában azt is előírják az iskoláknak, hogy hogyan kell levelet küldeni. A címblokk dőlésszögére is figyelni kell!
Tanárok üzentek nyílt levélben Hoffmann Rózsának a megváltozott oktatási rendszer miatt.
Matematikában, szövegértésben és természettudományokban is gyengébbek a 15 éves magyar tanulók, mint három éve. Itt a legfrissebb PISA-jelentés.