Megfelel-e a jogbiztonság, a jogállamiság és a tisztességes eljáráshoz fűződő jog követelményeinek a kormány bírósági terve
- lényegében erről érdeklődött a magyar igazságszolgáltatást irányító Országos Bírósági Hivatal elnökénél, Handó Tündénél Székely László, az alapvető jogok biztosa. Az ombudsman szeptember elején írt Handónak, miután vizsgálatot indított a kormány bíróságos átalakításokkal kapcsolatos terve miatt.
Handó részletesen válaszolt az ombudsman aggályaira. Azzal kezdi, hogy
„az új szabályok alapvetően tervezték átalakítani a közigazgatási és munkaügyi bíróság illetékességi rendszerét, hatásvizsgálat nélkül”
és jelzi, hogy már a törvényjavaslat elfogadása előtt elmondták az aggályaikat az országgyűlésnek.
Handó válaszából kiderül, hogy az átalakítások miatt négy ütemben vesznek majd fel új bírákat és más igazságügyi dolgozókat. Ennek a folyamatnak a kockázatairól itt írtunk részletesen.
Az új bírák felvétele, és a Handó válaszában megemlített, mellékesnek tűnő eljárásjogi szabály megmutatja, hogyan próbálhatja meg a kormány jobban érvényesíteni az akaratát az igazságszolgáltatásban, mint eddig, méghozzá a politikailag mostanában különösen érzékeny menekültügyben.
„Eddig a menekültügyekben a menekült lakóhelye, tartózkodási helye, szálláshelye szerinti bíróság járt el, illetve a határon lefolytatott eljárásokban a Szegedi, a Pécsi és a Zalaegerszegi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság. Most azonban ez a szabály nincs benne a közigazgatási perrendtartásban, így elvileg itt is az új régióközponti bíróságok járnának el, ha 2018. január 1-jéig nem jelenik meg ezzel kapcsolatban új szabály. A 60 nap túl kevés, jó sok bíróra lesz szükség, hogy ennyi idő alatt el tudják bírálni a bíróságok. Úgy tűnik nekem, hogy az OBH nem forszírozza az eddig is közigazgatási bíróként dolgozók kirendelését a régióközponti bíróságokhoz, inkább új bírói helyekben gondolkodik. Ezzel egy kicsit alá is dolgozik a kormány elképzeléseinek: új emberekkel kell feltölteni a közigazgatási bírói kart, akik megfelelően irányíthatóak, instruálhatóak.”
Ezt mondta a közigazgatási bíróságokat és a tervezett átalakításokat jól ismerő forrásunk.
Arról van szó, hogy az átalakítások miatt akár 200 új bíróra is szükség lehet, az igazságügyi minisztérium pedig éppen a felvételi hullám előtt próbált belenyúlni a pályázati szabályokba, hogy a közigazgatásból, kormányhivatalokból induló jelöltek jobb eséllyel kapjanak bírói kinevezést, mint korábban. Ezt a változtatást az OBH is élesen bírálta, és még a Handóval kritikus bírák is arról beszéltek, hogy
„nem tudom, hogy egy (kormányzati) akarat végrehajtására szocializált hivatalnok majd mennyire tudja átvenni a független bírói attitűdöt”.
Ennek alapján nem tűnik elképzelhetetlennek, hogy tényleg a politikai szempontból kritikus menekültügyi területen próbálja majd először jobban érvényesíteni akaratát a kormány.
Más forrásból ugyanakkor arról értesültünk, hogy bár az új álláshelyekre nagyon sok a közigazgatásból érkező jelentkező, de ők egyelőre nem nagyon rúgnak labdába a pályázatokon, tehát hiába érkeznek a jelöltek végrehajtó hatalom irányából, az igazságszolgáltatás egyelőre ellenáll nekik.
Nem kell odatelefonálni, hogy mi legyen az ítélet, a rendszerben enélkül is tudja a dolgát egy csomó szereplő. Fleck Zoltán jogszociológussal, az ELTE tanárával beszélgettünk.
Úgy tűnik, hogy a kormány környékén valakinek elege lett az igazságszolgáltatás relatív függetlenségéből, ezért átszerveznék a rendszert. A közbeszerzések jogszerűségétől a közérdekű adatokig sok mindent egy új testület kezébe adnának.
Az igazságszolgáltatást irányító Országos Bírósági Hivatal 15 oldalas elemzésben szedi szét az igazságügyi minisztérium tervét, pedig ők aztán nehezen vádolhatóak ellenzéki elhajlással. Az igazságszolgáltatás függetlenségét féltik, és könyörögnek a minisztériumnak, hogy térjenek vissza a tárgyalóasztalhoz.
Az igazságszolgáltatást irányító Országos Bírósági Hivatalban készült anyag szerint 100 új bírót hoznának be a rendszerbe.