Mint azt a Hvg már a múlt héten pedzegette, csődvédelmet kérte az Ikarus Egyedi autóbuszgyár, az IEAG.
Erről közleményben tájékoztatta a sajtót, amelyet most teljes terjedelemben közlünk. A cég nem tudta határidőre teljesíteni 180 db csuklós busz legyártását, mindössze 9-10 darab készült el a Budapestre szánt magyar csuklós buszokból, és a többi megrendelés (elektromos midi buszok, szóló buszok) teljesítésével is gondok vannak. A csuklós buszok legyártására a cég 5,9 milliárdos hitelt vett fel az MKB banktól.
A Hvg úgy tudja, a csőd bejelentése előtt még abban bízott a cég, hogy az állam mentőövet dob, de ez végül lekerült a napirendről.
A kudarc ellenére a közlemény arra kéri a kormányt, hogy tekintse „kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek” a céget, és vegyen részt annak újraszervezésében.
„Az IKARUS Egyedi Kft. vezetése tájékoztatja partnereit és munkavállalóit, hogy az utóbbi idők fizetési nehézségeinek kezelése érdekében a mai nappal csődvédelmet kért. A csődeljárás legfőbb célja, hogy a társaság működését reorganizálják és fizetőképessége helyreállításra kerüljön. Egyben szeretné megköszönni partnereinek és munkavállalóinak eddigi türelmét és együttműködését.
Hangsúlyozni kívánja, hogy az IKARUS Egyedi Kft. az, amely hosszú idő után először rendelkezik magyar fejlesztésű városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal, tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte, így a midi elektromos busz tendert 1,5 Milliárd Ft-tal, míg a 180 darab csuklós busz tendert közel 3 Milliárd Ft-tal olcsóbb ajánlatával nyerte el a második helyezett külföldi gyártókkal szemben. A társaság tevékenységével a magyar költségvetésnek eddig megközelítőleg 5 Milliárd Ft, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további 3 Milliárd Ft bevételt és megtakarítást eredményezne.
Mindezekre tekintettel az IKARUS Egyedi Kft. kéri a Kormányt, hogy a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek és vegyen részt a reorganizáció folyamatában. Reméli, hogy a csődeljárás lezárásával az IKARUS Egyedi Kft. egy erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak.”
Arról, hogy az elmúlt 30 évben hogyan öregedtek el a budapesti autóbuszok, és miért nem talált megoldást a fővárosi és állami vezetés a helyzet rendezésére, itt írtunk bővebben.
Tarlós István főpolgármester támogatja a protekcionizmust, de azt kéri, hogy az árkülönbözetet és a magyar gyártó által jelentett kockázatokat valahogy kompenzálja Budapestnek az állam.
A Modulo C68E már egy ideje nem üzemképes, most inkább ideiglenesen le is mondtak róla.
Budapesten közlekedik Európa legöregebb és legleharcoltabb buszflottája. Kiszámoltuk, mennyibe kerülni lecserélni, és azt is megnéztük, hogy mely érdekkörök állóháborúja miatt nem lehet végre normális színvonalon tömegközlekedni.