A kínai Boeing 737-800 katasztrófájának még nem tudjuk az okát, de a MAX-botrány után mindenki a legrosszabbra gondol

baleset

Hétfőn lezuhant a China Eastern légitársaság Boeing-737-800 NG típusú gépe Kínában 123 utassal és 9 fős legénységgel a fedélzetén. A Kummingból Kantonba tartó gép nagyjából egy órát volt a levegőben, amikor ismeretlen okok miatt nagy sebességgel orral lefele zuhanni kezdett, majd becsapódott egy hegybe. A katasztrófát senki sem élte túl.

A gép egy darabja.
Fotó: ZHOU HUA/Xinhua via AFP

Nagyon nem jött jókor ez az újabb baleset a Boeingnak. Bár még egyelőre nem tudni, hogy mi miatt zuhant le a kínai gép, a biztonság kedvéért Kínában az összes Boeing 737-800-ast a földre parancsolták, és nem engedik felszállni, amíg ki nem derül, hogy miért zuhant le a China Eastern járata.

A Boeing nagyon nehéz éveket tudhat maga mögött, és lehet, hogy még mindig nincs vége a rossz sorozatnak. Egyébként sem állt túl jól a piaci versenyben, az európai konkurens sokat erősödött, az Airbus A320neo és A321neo típusú gépei sokkal jobban fogytak, mint az amerikaiaké (2021-ben majdnem kétszer annyi gépet adtak el és szállítottak le időre, mint a Boeing).

A Boeing helyzete 2018-ban kezdett drámaian romlani: fél év alatt két gépe is lezuhant, a Boeing 737 MAX-nál súlyos problémákat tártak fel, illetve az is kiderült, hogy a cég megpróbált eltitkolni egyes hibákat, sőt, kifejezetten a gyártási költség csökkentése vagy a piacra lépés gyorsítása érdekében megkerült bizonyos biztonsági protokollokat. Közben a gyártó kínlódik a nagyobb gépek piacára szánt 787-es Dreamliner modellel is, nem sikerül utolérni a rendeléseket, a gyártás egyre drágul, a több milliárd dolláros költségű fejlesztés még mindig nem tudta visszahozni az árát, pedig már több mint ezer gépet eladtak. És aztán itt vannak az egész légi ipart sújtó válságok sorban: a kínai-amerikai kereskedelmi háború (ami miatt lelassult a gyártás), aztán a koronavírus, majd az orosz szankciók.

Erre jön rá most a kínai baleset.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!
Kapcsolódó cikkek

A Kínában lezuhant géppel 14:15-kor szakadt meg a kapcsolat, egy szemtanú 14:40-kor látta a robbanást

A baleset helyszínén „a repülőgép szárnyait és darabjait, illetve fákról lelógó ruhadarabokat” és tüzet látott. Hivatalos számokat még nem közöltek, de valószínűleg senki sem élte túl a balesetet.

Mészáros Juli
külföld

A Boeing meg se akarta építeni a Maxot, amiből most kettő is lezuhant

Igazából egy teljesen új repülőt akartak építeni, de a piac ellépett mellettük. Így aztán csak ráerőltették meglevő géptípusukra a nagyobb hajtóművet, emiatt a gép vezérléséhez is hozzá kellett nyúlni. Ebből lettek a bajok.

Király András
külföld

„Emeld! Emeld!” - kiabálta az egyik pilóta a Boeing 737-es lezuhanása előtti pillanatban

A pilóta utolsó szavai is alátámasztják, hogy a gép automatikája nem engedte ki kezéből az irányítást, és a földhöz csapta a gépet.

Tbg
baleset

A Boeing és az engedélyező hatóság is felelős a 737 Maxok tragédiájáért

Erre jutott másfél év vizsgálódás után az amerikai képviselőház illetékes bizottsága. A Boeing erre azt mondja, hogy tanultak a történtekből.

Király András
külföld

Több évtized börtönre is ítélhetik a Boeing berepülőpilótáját

Mark Forkner volt az, aki elhallgatta az amerikai légügyi hatóság elől, hogy a 737 Maxok egyik új rendszere fel- és leszállás közben is működésbe léphet. Ez később két gép lezuhanásához vezetett.

Király András
külföld

Motorhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre egy Boeing 737 Max

A géptípus két évig nem repülhetett egyedi meghibásodásai miatt.

Fődi Kitti
közlekedés

Elektromos földelési hibák miatt vizsgálják a Boeing 737 Max gépeket

Mindig van valami.

Fődi Kitti
közlekedés