Hétfőn lezuhant a China Eastern légitársaság Boeing-737-800 NG típusú gépe Kínában 123 utassal és 9 fős legénységgel a fedélzetén. A Kummingból Kantonba tartó gép nagyjából egy órát volt a levegőben, amikor ismeretlen okok miatt nagy sebességgel orral lefele zuhanni kezdett, majd becsapódott egy hegybe. A katasztrófát senki sem élte túl.
Nagyon nem jött jókor ez az újabb baleset a Boeingnak. Bár még egyelőre nem tudni, hogy mi miatt zuhant le a kínai gép, a biztonság kedvéért Kínában az összes Boeing 737-800-ast a földre parancsolták, és nem engedik felszállni, amíg ki nem derül, hogy miért zuhant le a China Eastern járata.
A Boeing nagyon nehéz éveket tudhat maga mögött, és lehet, hogy még mindig nincs vége a rossz sorozatnak. Egyébként sem állt túl jól a piaci versenyben, az európai konkurens sokat erősödött, az Airbus A320neo és A321neo típusú gépei sokkal jobban fogytak, mint az amerikaiaké (2021-ben majdnem kétszer annyi gépet adtak el és szállítottak le időre, mint a Boeing).
A Boeing helyzete 2018-ban kezdett drámaian romlani: fél év alatt két gépe is lezuhant, a Boeing 737 MAX-nál súlyos problémákat tártak fel, illetve az is kiderült, hogy a cég megpróbált eltitkolni egyes hibákat, sőt, kifejezetten a gyártási költség csökkentése vagy a piacra lépés gyorsítása érdekében megkerült bizonyos biztonsági protokollokat. Közben a gyártó kínlódik a nagyobb gépek piacára szánt 787-es Dreamliner modellel is, nem sikerül utolérni a rendeléseket, a gyártás egyre drágul, a több milliárd dolláros költségű fejlesztés még mindig nem tudta visszahozni az árát, pedig már több mint ezer gépet eladtak. És aztán itt vannak az egész légi ipart sújtó válságok sorban: a kínai-amerikai kereskedelmi háború (ami miatt lelassult a gyártás), aztán a koronavírus, majd az orosz szankciók.
Erre jön rá most a kínai baleset.
Kövesd velünk 2026-ot:
12 hónap 444-előfizetés 8 áráért!
A baleset helyszínén „a repülőgép szárnyait és darabjait, illetve fákról lelógó ruhadarabokat” és tüzet látott. Hivatalos számokat még nem közöltek, de valószínűleg senki sem élte túl a balesetet.
Igazából egy teljesen új repülőt akartak építeni, de a piac ellépett mellettük. Így aztán csak ráerőltették meglevő géptípusukra a nagyobb hajtóművet, emiatt a gép vezérléséhez is hozzá kellett nyúlni. Ebből lettek a bajok.
A pilóta utolsó szavai is alátámasztják, hogy a gép automatikája nem engedte ki kezéből az irányítást, és a földhöz csapta a gépet.
Erre jutott másfél év vizsgálódás után az amerikai képviselőház illetékes bizottsága. A Boeing erre azt mondja, hogy tanultak a történtekből.
Mark Forkner volt az, aki elhallgatta az amerikai légügyi hatóság elől, hogy a 737 Maxok egyik új rendszere fel- és leszállás közben is működésbe léphet. Ez később két gép lezuhanásához vezetett.
A géptípus két évig nem repülhetett egyedi meghibásodásai miatt.
Mindig van valami.