Papírforma: a kampány előtti szintre estek vissza a politikai költések a Facebookon

POLITIKA
Illusztráció: Kiss Bence/444
  • Három éve lehet követni, ki mennyi pénzt költ el a Facebookon politikai hirdetésre, és kik a legnagyobb hirdetők Magyarországon, vagy hogy egyáltalán mi számít politikai hirdetésnek.
  • Az év elején bemutattuk, hogy a politikai oldalakhoz köthető hirdetők összesen mennyit költöttek a Facebookon.
  • A kampány utolsó hetén végül megint rekord sok pénzt szórtak el, messze a legtöbbet a kormányoldal.
  • Most azt vizsgáljuk, mekkora volt a visszaesés a választás utáni héten (drámai).

A választás után a kampány előtti szintre, 75-90 százalékkal csökkent minden Facebook-oldal hirdetése, de lehetséges, hogy a következő héten ennél is nagyobb visszaesésre számíthatunk, hiszen ezek között lehetnek olyan összegek, amik csak átcsúsztak a választás utáni napokra is.

Forrás

A hirdetőknél ugyanez látható, leginkább a Megafon húzta meg a kéziféket.

Forrás

A Megafon zárt az élen, 1,1 milliárd forinttal, és végül a Fidesz is több mint 900 milliót tapsolt el, de azt ellenzéki EzaLényeg is átlépte a félmilliárd forintot.

Forrás

Összességében jóval többet költött a kormányoldal, mint mindenki más, 4,5 milliárd forintot költöttek el, míg az ellenzék a 3 év alatt majdnem 2,6 milliárdot.

Forrás

Az alábbi ábrán látható, mennyire a kampányról szólnak a facebookos költések, a pártpolitikaiak mellett még az NGO-ké is.

Ehhez képest az Állami Számvevőszék már korábban arra jutott, hogy ők csak azt ellenőrizhetik, amivel a jelöltek elszámolnak, ráadásul a közösségi médiában megjelenő hirdetések nem számítanak politikai hirdetésnek (holott maga a Facebook is azt állítja, hogy azok). Az ÁSZ szerint rég jelezték, hogy változtatni kellene a szabályokon, de erre „egyetlen párt vagy civil szervezet sem reagált”.

Forrás

Az ellenzék 40, a fideszes oldal 90 millióból hozta le a kampány utáni hetet.

Forrás

A kampányköltések adatai egy helyen a 444 választási mellékletében.

Ki lő rám?

Nemrég a Lakmusz írt arról, hogy a Who Targets Me kiegészítőjével meg lehet nézni, hogy a politikai szereplők mi alapján célozzák a Facebook-felhasználót. Akinek Chrome böngészője van, itt tudja telepíteni, aki Firefoxot használ, az pedig itt, és pár nap múlva részletes adatokat kaphat.

Forrás
Kapcsolódó cikkek