A belügy felmérése szerint a tanárok több mint fele túl magasnak tartja az óraszámokat

oktatás

Online kérdőíves kutatást végzett a Belügyminisztérium a pedagógusok körében. Az első felmérés június 13-a és 26-a között, a második szeptember 1-je és 20-a között készült, az eredményekről pedig az oktatási kormányzat Új Köznevelés című folyóiratában számoltak be. A cikk társszerzője Maruzsa Zoltán államtitkár.

Az első kérdőívet 24 ezren, a másodikat 33 ezren töltötték ki, de mivel anonim kutatásról van szó, nem tudni, mekkora volt az átfedés a két csoport között. A 33 ezres létszám az összes pedagógusnak majdnem a negyede.

A válaszadók közt többségben voltak az amúgy kisebbségben levő férfiak és a vezető beosztásúak.

Októberi flashmob Budapesten
Fotó: Bankó Gábor / 444

A fontosabb eredmények Maruzsáék cikke alapján:

  • Több mint 50 százalék úgy látja, ekkora óraszám mellett nem lehet megfelelően felkészülni az órákra és színvonalasan dolgozni. A többiek szerint ez részben vagy egészben megvalósítható.
  • Több mint 70 százalék szeretné, ha a rugalmasabbá tennék a pedagógusokat közvetlenül segítők (NOKS-dolgozók) feladatkörét.
  • 70 százalék szerint többet kellene fizetni a jobban teljesítő tanároknak, és 84 százalék szerint azoknak is, akik hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak.
  • A diákok véleményét sokkal többen vennék figyelembe a tanárok értékelésekor, mint a szülőkét.
  • 76 százalék szerint nem jó, hogy kötelező megszerezni a Pedagógus II. fokozatot.
  • 55 százalék az elmúlt három évben nem kapott rendszeres értékelést a feletteseitől.
  • Majdnem kétharmad szerint indokolt az iskolaőrség bevezetése, ha az adott intézmény kéri.

A cikk szerint a szöveges véleményekben sokan jelezték a béremelés fontosságát, de nem derül ki, pontosan mennyien és hogyan, illetve mekkora béremelést láttak szükségesnek. A hónapok óta tartó oktatási tiltakozások más fontos követeléseinek (nagyobb autonómia a tanároknak és az iskoláknak, tananyagreform, stb.) megítéléséről szintén nem esett szó.