„Nem vagyok híve a spanyolviasz újra és újra feltalálásának: az utóbbi húsz évben kiváló elméleti munkák születtek arról, mit kellene kezdeni a magyar egészségüggyel. A leírtak gyakorlatba ültetése a misszióm.”
Ezzel a lendülettel látott munkához néhány hónapja Takács Péter, az új egészségügyi államtitkár. A Szent János Kórház korábbi igazgatója júliusban a Mandinernek sorolta, mennyi tennivaló vár rá: hozzá kell nyúlni az ügyeleti és háziorvosi rendszerhez, a várólistákhoz és a fizetésekhez is.
Az elmúlt hetekben sorra jöttek a hírek a kormány terveiről. Megszűnő háziorvosi körzetekről, nagy kórházi központokról, a várólisták adminisztratív megvágásáról és betegeket gondozó civilekről lehetett hallani.
Végül múlt héten nyújtották be a törvényjavaslatot, ami részben még csak előkészíti a nagyobb átalakításokat. A távlati elképzelésekről a kormánynak készített előterjesztésben olvashatunk, amit a Magyar Orvosi Kamara (MOK) hozott nyilvánosságra.
Takács júniusban azt mondta, csak olyan javaslat kerülhet a kormány elé, amit támogatnak a szakmai szervezetek is. A MOK november 15-én jelezte, hogy ebben a formában nem támogatja a csomagot, másnap mégis benyújtották a parlamentnek.
A Kamara vezetői november 2-án kapták meg a tervezetet, amit tízoldalas levélben kritizáltak, a kormány mégsem változtatott rajta érdemben. Bár Takács később személyesen találkozott velük, közleményük szerint csak öt napot kaptak a véleményezésre. (Frissítés: A MOK kedd reggel nyilvánosságra hozta, hogyan írná át a módosítócsomagot.)
Sinkó Eszter egészségügyi közgazdásszal, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának dékánhelyettesével beszéltük át, mire számíthatunk.
Először is, sokkal nehezebb lesz munkaidőn kívül háziorvoshoz menni.
A kormány számára készült előterjesztés szerint hétköznap csak reggel nyolctól délután négyig lesz rendelés. Utána a háziorvos, ha éppen be van osztva, a járási szakrendelőbe megy ügyelni, sok esetben másik településre, egészen este tízig. Úgy tűnik, ilyenkor is írhat majd receptet, beutalót a saját betegeinek, de a távolság és az ügyeleti elfoglaltságai miatt nehezebben lesz elérhető.
A Népszava egy másik, nem nyilvános koncepció alapján azt írta, a mostani 300 helyett csak 102 ügyeleti központ lesz, így nagyjából havi két ügyelet jut majd minden háziorvosra. Egyes értelmezések szerint azok a háziorvosok, akik ma is rendelnek délután négy után, a normál napokon ezután is megtehetik, de ez csakis rajuk múlik majd. Mivel központilag a nyolctól négyig tartó rendelést írják elő, Sinkó szerint előbb-utóbb ez lesz az általános, azaz „akik ma hozzáférnek az esti rendelésekhez, azok a jövőben az ügyeleteken keresztül kaphatnak majd ellátást”.
Így sok betegnek a munkából kell majd elkéredzkednie, ha háziorvoshoz menne, az ügyeletre pedig a mostaninál többet kell majd utaznia, hacsak nem pont ott él, ahol az ügyeleti központ is van.Ezzel párhuzamosan úgy döntöttek, az állam fogja kialakítani a háziorvosi körzethatárokat. Sinkó szerint ez indokolt lépés, mert így legalább az egyesített körzetekben nem csak helyettesítő orvossal találkozhatnak majd a betegek.
Júliustól az Országos Mentőszolgálatra bíznák az orvosi ügyeleti rendszert. Délután négytől este tízig, amikor a háziorvosok ügyelnek, a mentők diszpécsere fogja eldönteni, házhoz kell-e menni vagy sem.
Tíz óra után a mentősök kezelik majd az ügyeleti ellátásra szoruló betegeket. Véget ér tehát az a rendszer, amiben többnyire az önkormányzattal szerződést kötő szolgáltatók vitték helybe az ügyeletes orvosokat, sokszor távolabbi településekről.
Az új felállást korábban Hajdú-Bihar megyében tesztelték, ami a kormány szerint sikeres volt, de nincs nyilvános elemzés, ami ezt alátámasztaná. A Sinkóhoz eljutott hírek alapján a mentők csak komoly átszervezéssel, más megyék bevonásával bírták az extra terheket.
Budapesten egyelőre nem változik az ügyeleti rendszer.
A kormány állami fenntartásba venné az önkormányzati szakrendelőket. Ez nem szerepel ilyen konkrétan a törvényjavaslatban, de a belső előterjesztésből és Takács nyilatkozataiból világos a szándék.
Sinkó szerint egyelőre azért óvatosak, mert a szakrendelőknél bonyolultak a tulajdonosi viszonyok, ezért egyelőre csak felmérik a helyzetet. A szakrendelőkben dolgozó orvosok például sokszor saját eszközökkel is dolgoznak, és nem világos, mi lenne ezek sorsa az államosítással. „Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az önkormányzatok több tíz milliárddal segítik a szakrendelőik működését, ami az államosítással azonnal elveszne.”
A szakrendelőket és dolgozóikat a megyei kórházak alá terelnék, amelyek viszonylag szabadon pakolgathatnák az orvosokat és ápolókat a megye egészségügyi intézményei közt. (A kórházi dolgozóknál ezt már most, a szakrendelők államosítása előtt bevezetik annyi korlátozással, hogy legfeljebb napi három órát ingázhatnak, a kisgyereket nevelők pedig csak kettőt.)
Sinkó szerint ebben a rendszerben könnyen szakrendelések szűnhetnek meg,mivel a megyei kórházakban annyi ellátás szünetel orvos- és ápolóhiány miatt, hogy kapni fognak az alkalmon, ha elszipkázhatják a szakrendelők dolgozóit. Ráadásul „a szakrendelőkben az átlagnál idősebb orvosok dolgoznak, így az is előfordulhat, hogy nem kívánnak a kórháznak alárendelten munkát végezni, helyette inkább elmennek nyugdíjba, vagy magánrendeléseket nyitnak”.
Ha így lesz, sok beteg búcsút mondhat olyan ellátásoknak, amelyek egyelőre helyben elérhetők.Pedig a kormány épp az ellenkezőjét szeretné elérni. Az alapvető logika szerint a megyei kórházak nemcsak saját, hanem az egész térség érdekei szerint szerveznék az ellátást. Ilyen alapon pótolhatnák a hiányzó szakorvosokat a kistelepüléseken, időnként rendelhetne például gyermekpszichiáter olyan vidéken is, ahol most ez elképzelhetetlen.
Sinkó szerint ahhoz, hogy ez megvalósuljon, érdekeltté kellene tenni a kórházakat. Például adhatnának nekik extra pénzt, ha jól sáfárkodnak a dolgozóikkal, és nem szüntetnek meg egyetlen szakrendelői ellátást sem.
Közvetlenül érinti a betegeket és rokonaikat, hogy a kórházak limitálhatnák a látogatási időt és a látogatók számát, sőt előzetes bejelentkezéshez köthetnék.
Bevezetik viszont a segítő személy fogalmát. Ők olyan civilek, akiket a bent fekvő beteg jelöl ki, ha hosszú távú ellátást igényel, képtelen ellátni magát, folyamatos segítségre szorul, pszichés krízishelyzetben van, vagy haldoklik. A segítő személy akár látogatási időn kívül is gondozhatja a beteget a kórteremben.
Egészségügyi szakértők évek óta mondják, hogy a magyar ellátás túlságosan kórházközpontú. Egyszerűbb betegségeket is nagy, központi intézményekben kezelnek, pedig ideális esetben a háziorvosok és a velük dolgozó szakértői csapat foglalkozna a leggyakoribb problémákkal.
Takács a HírTV-nek adott interjújában az alapellátás erősítéséről beszélt, Sinkó viszont úgy látja, a tervezet az ellenkező irányba halad azzal, hogy még nagyobb szerepet szán az ellátások megszervezésében a kórházaknak, különösen a megyeieknek.
A szakrendelőkhöz hasonlóan a kisebb, városi kórházakat is a megyei kórházak alá sorolnák.
„A megyei kórház eldöntheti majd, saját maga milyen ellátásokat kíván nyújtani, ami pedig neki nem rokonszenves, kiadhatja a városi kórházaknak azzal az indokkal, hogy ők nem találtak rá embert” - foglalta össze Sinkó a reális következményeket. „Az átszervezésekkel a városi kórházak feladatai annyira átalakulnak, hogy sok ellátást, ami ma egy városi kórházban elérhető, csak a megyei kórház fog biztosítani a jövőben, ezáltal a megyei kórházak túlterheltté válhatnak a mindenhonnan odaérkező betegek miatt.”
Eközben a kisebb kórházakat tennék az alapellátás, a népegészségügyi prevenció és az ügyelet központjaivá.
„A kórházak szempontjainak erősítése helyett az önkormányzati szakrendelőket kellene elmozdítani a háziorvosi rendszer felé” - mondta Sinkó. Ez lehetővé tenné, hogy például a szakrendelők szemészei felváltva látogassák a háziorvosi körzeteket, és időről időre átvizsgálják a betegeket, akiknek így nem kellene másik városba utazniuk.
Szerinte a változtatások erősíteni fogják a nagy, központi kórházakat, a lakóhelyhez közeli ellátásokat viszont nem.
Sinkó úgy látja, Takács „tele van jó szándékkal és tenni akarással”. Ezt elsősorban abból szűrte le, hogy kinevezése után támogatni kezdett bizonyos régóta várt intézkedéseket: az intézményi átlagfinanszírozás és a teljesítmény nélküli béremelések megszüntetését.
Csakhogy ezekből azóta sem lett semmi. A kórházakat még mindig egységesen, átalányban finanszírozzák, függetlenül a teljesítményüktől. A járvány alatt ez logikus volt, de ma már nem segíti a hatékonyságot. Májusban Jenei Zoltán országos kórház-főigazgató is változásra számított, a jelek szerint hiába.
Régi javaslat az is, hogy a teljesítményhez igazítsák az orvosok fizetését. Erre rászánta magát a kormány: a törvényjavaslat alapján a kórházak akár 40 százalékkal magasabb, vagy 20 százalékkal alacsonyabb bért is fizethetnének.
Sinkó szerint az lett volna a leghelyesebb, ha már a 2021-es nagy béremelést is világos kritériumokhoz kötötték volna.
„Mondhatták volna, hogy ilyen és ilyen teljesítmény esetén jár a Kamara által javasolt béremelés 100 százaléka. Aki ennél rosszabbul teljesít, az 80 százalékos emelést kap, aki pedig jobban, az 120-140 százalékost. Most már csak akkor fognak 20 százalékot levonni az alapbérből, ha meg akarnak válni egy orvostól.”
A MOK most úgy látja, a 20 százalékos csökkentés lehetősége olyan, mintha semmisnek tekintenék a 2020-as megállapodást.
Teljesítményfüggő bérekre és az egészségügyi dolgozók szabad vezénylésére készül a kormány a Népszava szerint.
A kórházak pedig nagyobb támogatást kaphatnak a várólisták csökkentése érdekében.
Megszűnhet az egyenlő szolgáltatás az állami kórházakban. És ez csak egy apró elem Pintér Sándor eddig titkolt egészségügyi reformcsomagjából. Nem lesz szabad orvosválasztás sem. Az Orvosi Kamara reakciója: több ponton szembe megy a Kamara és Orbán megállapodásával.
Térképen a szünetelő ellátások. A megyei kórházak közül Szolnokon, Szekszárdon különösen nagy a baj.
Jenei Zoltán azt is mondta, nem fogja bírni az ellátórendszer, ha az emberek nem tesznek többet az egészségük megőrzéséért.
Az ügyeleti rendszer, az egészségügyi dolgozók kirendelésének feltételei és a fizetéscsökkentés sem tetszik a MOK-nak.