Bár Papp László debreceni polgármester semmilyen „szennyezőanyagot, veszélyforrást nem látott” az elkészült németországi CATL akkumulátorgyárában, a Debreceni gyár már csak méretéből adódóan is több kockázatot jelenthet. Ráadásul
Az utóbbi hetekben a kínai CATL Debrecen mellé tervezett akkumulátorgyárával szemben egyre hangosabbak a - nem csak lokális - tiltakozások. A botrányos közmeghallgatásokat követően ezren tüntettek Debrecen utcáin, és egyszerre három párt, a Mi Hazánk Mozgalom, az LMP és a Momentum akar népszavazást indítani a gyár megépítéséről.
A kormány láthatóan nem tervez elállni az általa 111 milliárd forinttal megtámogatott, nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek nyilvánított beruházástól; az utóbbi években kifejezett célja az akkumulátorgyárak Magyarországra csábítása. Papp László Fideszes polgármesterként azért látogathatott az ugyancsak a CATL által épített német akkugyárba, hogy mutassa, a gyárral minden a legnagyobb rendben, egy lelket nem fog zavarni - és talán azért is, mert a január eleji közmeghallgatáson kénytelen volt beismerni, nem járt még akkumulátorgyárban. A helyi önkormányzat szórólapokkal is igyekszik oldani a feszültséget.
Lánczi Tamás korábbi államtitkár, politológus, az MTVA online igazgatóságának igazgatója a Kossuth rádióban a beruházás fontosságáról beszélt. Szerinte a tiltakozók a magyar nemzetgazdasági érdekekkel szemben, feltehetőleg külföldi érdekeket szolgálnak, mivel „aki akkumulátorgyárral rendelkezik, az tud nagy mennyiségben gyártani, így azé lesz a jövő”.
A két gyár, ahogy a két gazdaság összehasonlítása azonban sok szempontból sántít.
A Németországban épült akkumulátorgyár nagyjából 70 hektárra épült, a debreceni ezzel szemben 221 hektár területet foglalna el. Egészen más arányokról van tehát szó a két gyár esetében. A magyar gyár a tervek szerint 7,34 milliárd eurót kóstál, azaz nagyjából 3000 milliárd forintot. Hasonlóan a gödi Samsung-gyárhoz, az infrastruktúra-fejlesztésbe a kormány is beszáll több mint 111 milliárd forinttal.
A debreceni gyár 100 gigawattóra éves termelési kapacitással rendelkezik majd. Viszonyításképpen az 1,8 milliárd eurós türinigiai gyár kapacitása 14 gigawattóra (bár ez a jövőben még nőhet). 100 gigawattórás kapacitásával a magyar CATL Európa egyik legnagyobb gigagyára lehetne. Egy elektromos autóba nagyjából 40-80 kilowattórás akkumulátor kerül típusonként változóan, ami a német gyár esetében körülbelül évi 350 ezer, míg a magyar gyárnál közel másfél millió járműre elegendő akkut jelent. Ezzel Magyarország közel megduplázná kapacitásait, és Németországot leszámítva Európán belül mindenkit leelőzne akkumulátorgyártásban.
Csakhogy az ekkora léptékű beruházások nagyobb áldozatokat követelnek, és míg Németország a 14 gigawattórát különösebb probléma nélkül ki tudja termelni, ezzel szemben az amúgy is tetemes mennyiségű energiát importáló Magyarország nem biztos, hogy olyan könnyen ki tudná gazdálkodni az évi 100 gigawattórához szükséges energiát.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Semmilyen szennyezőanyagot, veszélyforrást nem látott.
Közben a fideszes polgármester próbálta nyugtatni a kedélyeket.
A tiltakozók a környezetüket féltik és népszavazást akarnak a beruházás megépítése előtt.
Ahány párt, annyi kérdés.
És megjelent egy rejtélyes közvélemény-kutatás is.
Állami pénzből fejlesztik a közműveket, hogy előkészítsék az üzem terjeszkedését.
Győrffy Dóra professzor szerint nincs jele a nyugati hegemónia hanyatlásának, és Magyarország nem maradhat ki a blokkosodásból. Kína és Oroszország korrupcióval és propagandával támadt a Nyugatra, de az önvédelmi reflexek működni kezdenek.
A közel verekedésig fajuló tiltakozás a tervezett debreceni akkumulátorgyárnál megmutatta, milyen nehéz a hatalom helyzete, ha a környezetet bántják. A Fidesz nem engedhet egy olyan ügyben, amire az ország jövőjét tették fel. De közben egy védhetetlen és népszerűtlen álláspontot kell képviselniük, amire könnyen építhetne az ellenzék.
A gyár elfelejtette tájékoztatni erről a város polgármesterét.
Az önkormányzat még azt is hazugságnak nevezte, hogy napi 40 ezer köbméter lenne a fogyasztás. Az eltüntetett tanulmány szerint valójában akár napi 60 ezer is lehetne.