Tyúkól #18: Ha nem muszáj, ne vegyél szart

  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Megnyitott a Primark, kígyók sorok kígyóznak, az olcsóságba belekábult néptömegek úgy várják, hogy beléphessenek a Szentélybe, mintha nem lenne holnap, és még ma áldozniuk kéne a fogyasztás oltárán. Minél többet, annál jobb.

Tegyük hozzá: jelen gazdasági helyzetben teljesen természetes, hogy az ember árérzékennyé válik. Nem mindegy, mennyiért jutunk hozzá a zokninkhoz, sikerül-e olcsóbb napszemüveget vennünk, találunk-e pólót annyiért, amennyibe még az Aldiban se kerül - és közben lépést tudunk tartani az aktuális és nagyon gyorsan változó trendekkel, és önkifejezünk. Más kérdés, hogy ehhez miért van szükségünk tárgyakra.

Ne legyenek kétségeink, amit ennyire olcsón meg lehet venni, annak a minősége sem jobb a Deákné vásznánál, az alulárazás könnyelművé teszi az embert, a szakértők, jogvédők és aktivisták pedig nem hiába kongatják évek, évtizedek óta a vészharangot:

az olcsó ruhának ára van.Csak egy zoknit akartál, de az egyszer használatos műanyag zacskóban végül egy sor olyan csetresz landolt, amire semmi szükséged? Igen, így van ez kitalálva. Az egyik oldalon túlárazott, a többség által hozzá sem férhető termékek, amik kizárólag a fogyasztók kis rétegét célozzák. A másikon túlfogyasztás, kizsákmányoló ruhaipar, kiszolgáltatott nők tízezrei, tengerpartokon hesszelő ruhakupacok és szemétégetés.

Fast fashion vs. high fashion. Középút van egyáltalán? Vendégünk Pintér Klaudia tartalomgyártó, fenntarthatódivat-tiktokker.

Bővebben:

  • 00:00:11 - Minden idők legizgalmasabb Tyúkól adása: videóchaten keresztül veszünk fel.
  • 00:02:16 - A múlt hónapban a magyar piacra is betörő Primark, Shein, Temu, Zara, H&M és társaik. Mi az a fast fashion, és mi vele a baj?
  • 00:02:39 - Primark = saját márkás tej.
  • 00:04:31 - Üzleti modellek, a világot nyomorba taszító logisztikai bravúrok, kényszermunka, naponta akár tízezer (!) új termék egyetlen üzlet kínálatában. Mi az olcsóság és a hatékonyság titka?
  • 00:08:43 - Mindennek ára van. Szakértők, jogvédők kongatják évek, évtizedek óta a vészharangot: ha olcsón vásárolunk, annak valaki más fizeti meg az árát. Divat, mint emberi jogi és feminista ügy.
  • 00:10:34 - Sokan dugják homokba a fejüket, mire elér hozzád az a fekete blúz.
  • 00:13:48 - Temu a Super Bowlon.
  • 00:16:39 - Amikor nem Ausztriából buszoztatják a magyarokat, hanem fordítva. Vásároljunk szart olcsón, együtt!
  • 00:18:44 - Kapszulagardrób-shaming és Émile Zola Rougon-Macquart ciklusa.
  • 00:20:56 - Így marad nyomott az ár: a textilipar gyári munkásai nyolcvan százalékban kiszolgáltatott, kizsákmányolt nők, akik éhbérért dolgoznak. Rana Plaza, kézzel varrt flitterek, vér és verejték. Miért nem tudjuk felfogni a vásárlásaink súlyát?
  • 00:26:59 - Van az az anyagi helyzet, ahol el kell döntened, hogy eszel vagy öltözködsz. Greenwashing. Ghánai tengerparton hesszelő ruhakupacok.
  • 00:28:19 - Nem az alsóbb társadalmi rétegek azok, akik túlvásárolnak, túlfogyasztanak: a középosztályé a választás luxusa. A megfizethetőség és a jóemberség pajzsa mögé is mi bújunk.
  • 00:31:13 - Némi optimizmust csempészünk az adásba. Mi az üdvözítő út? A fast fashion mellett is lehet érvelni.
  • 00:35:38 - A belső gyermeked egy bébifóka.
  • 00:41:05 - Az ikonikus Doktor House adás, amiben valakit majdnem megölt a saját gatyája. Hatalmas pénzek, még hatalmasabb érdekek.
  • 00:43:20 - Nem ám úgy van az, hogy „Made in Europe”!
  • 00:44:04 - Ez nem egy póló. Ez egy életstílus, morális fölény.
  • 00:45:10 - Variációk tudatosságra. Nyald meg a pólód, és megtudod, miből van.
  • 00:48:42 - Tárgyak, amikhez kötődünk, és helyek, amikhez nem. Nóra Korn-pulóvere. Plázába csak füldugóval. Szétrúgott tornacipő lett egy luxusmárka legújabb slágere.
  • 00:51:19 - Drágám, ne haragudj, de szakítanunk kell!
  • 00:54:04 - A következő rész tartalmából.

Ízelítő Pintér Klaudia tartalmaiból:

Javaslataid, ötleteid, meglátásaid várjuk a tyukol@444.hu címre! Podcastunk kéthetente jelentkezik új adással, és meghallgatható a 444 Spotify- és Apple-csatornáján is. Korábbi adásaink itt találhatók.

Illusztráció: Kiss Bence/444

Legfrissebb podcastjaink

Borízű hang #249 [H]: Aki nem tud liberálisul, ne beszéljen liberálisul

Mohamedek között, Keith Richards és Yves Saint Laurent nyomában. Igazság és hitelesség a belső sávban. Nyelvtudomány és esztétikai terror. Pápázás. Tusfürdőmaffia a siralomházban.

Uj Péter, Bede Márton, Winkler Róbert
podcast

Van-e egyáltalán olyan, hogy kínai konyha?

Podcastunkban Vida Kata pszichológus, gasztroblogger beszélgetett Lu Boennel, a 101 étteremcsoport alapító tulajdonosával gyerekkoráról, a Ramenka és a 101 Bistro alapításáról, és arról, hogy mitől lesz autentikus egy kínai étel.

444.hu
podcast

Borízű hang # 248: Levillog a Két Mackó [H]

Bede Márton elmagyarázza a kínai konyha legnagyobb gurujának a hortobágyi palacsintát. Tartsunk már jobbra az autópályán! Cinikus békebrókerek. Már alig virul a fityula, fogynak a szóvicces filmcímek.

Uj Péter, Bede Márton, Winkler Róbert
podcast

Ami a nagy vállalati vagyonok hatékony működtetéséhez elengedhetetlen: mi az a kontrolling és kinek kell egyáltalán?

A hazai vállalatok jelenleg nem profittermelő eszközként használják a kontrollingot, hanem aktuális helyzetük leírására, a múltbeli adataik értelmezésével. Podcastunkban arról beszélgettünk, hogyan lehetne ezt másként csinálni.

Diószegi-Horváth Nóra
támogatott tartalom

Nem csak talpon maradni, de fejlődni is: kinek és mire jó a kontrolling?

Podcastunkban többek közt arra keressük a választ, lehet-e egyáltalán tervezni még a választások előtt, mire készülhetnek a vállalatok, és hogyan lehet sikerrel megoldani jövőbeni kihívásokat.

Diószegi-Horváth Nóra
támogatott tartalom