„A feladat Magyarország számára, (...) hogy megfogalmazza, hogy mi is volna az a semleges gazdaságpolitika, ami az itt leírt világgazdasági helyzetben esélyt ad a sikerre, esélyt ad a gazdasági versenyképesség javítására. Magyarországnak mindig föl kell tennie a kérdést, ha valamit elsőként fogalmaz meg, hogy indokolt-e, hogy ő legyen az első. A szerénység, alázat, méretproblémák szólnak itt érvek amellett, hogy inkább várjuk meg, amíg mások hozakodnak elő az éles meglátásaikkal. De ez a mostani kérdéskör, a gazdasági semlegesség egy olyan ügy, amelyben Magyarországnak talán indokolt elsőként megszólalnia, és érdemes vállalni azt a szerepet, hogy a gazdasági semlegesség elméletét és gyakorlatát megfogalmazza, és aztán meg is valósítsa Magyarországon”. (Orbán Viktor, 2024. szeptember 25.)
Új gazdaságpolitikai irányt, a gazdasági semlegességet hirdette meg nemrég Orbán Viktor, ami elviekben garantálná a formálódó új világpolitikai és -gazdasági rendben Magyarország gazdaságának bővülését, a jólétet, a stabilitást és nem utolsósorban hazánk szuverenitásának megőrzését. A blokkosodáshoz és a gazdasági hidegháborúhoz vezető folyamatokban szerinte Magyarországnak nem kell részt vennie, saját utat kell járnia, mert az a legbiztosabb. Bár eddig ezt az egész történetet egy jelenleg is zajló folyamatként írja le a kormányfő, néhány napja már megváltoztathatatlan tényként tálalták Magyarország elszigeteltségét és elzártságát.
A legutóbbi, egészen borzasztó ipari előzetes statisztikára kiadott közleményben ugyanis a Nemzetgazdasági Minisztérium azt írta:
„Az exportvezérelt magyar gazdaságot egy hidegháborús blokkosodás elzárja a piacoktól és a befektetési lehetőségektől”.
Erre pedig a gazdasági semlegességet szolgáló lépések jelentik a választ, amelyeket majd a 2025-ös békeköltségvetésben is rögzítenek.
Magyarul a finanszírozási, a beruházási, a technológiai, a piaci és energiasemlegességet. Ez pedig nem szól másról, minthogy mindent mi döntünk el. Azzal üzletelünk, akivel akarunk, akivel a legjobban megéri, és jöhet hazánkba bármilyen beruházás, teljesen mindegy, honnan érkezik.
Ez így első olvasatra vagy akár hallásra is szinte faék-egyszerűségű gondolatmenetnek tűnik, valójában azonban komplexebb dolog a gazdasági semlegesség értelmezése. Különösen egy olyan kis és nyitott ország esetében, mint hazánk. Az értelmezés során két vonalon is el lehet indulni:
Legyen szó azonban bármelyikről is, mindkettő ugyanoda vezet:
Orbán Viktor talált egy tökéletes kifejezést és ideológiát, amivel a kormányzat gyakorlatilag minden mozzanatát meg tudja indokolni: „haladunk a gazdasági semlegesség felé” – szinte hallom, ahogy a kormányfő száját elhagyja ez a mondat, amikor egy újabb véleményes szituációba keveredik.
A gondolatot, miszerint a gazdasági semlegesség leginkább üres kifejezésnek, egy bármikor elővehető álmagyarázatnak tűnik, két tény erősíti. Egyrészt a gazdasági semlegesség állapotába kerülni rendkívül nehéz feladat. Még a Magyarországnál nagyobb gazdasági és politikai súllyal rendelkező országok sem tudnak úgy lavírozni, hogy közben mindenkivel jól megvannak és mindenkinek kedveznek egy kicsit. Másrészt Orbán Viktor külpolitikai döntései és viselkedése is abba az irányba mutat, hogy mi célt is szolgál majd a gazdasági semlegesség.
A magyar kormány az elmúlt 14 évben gazdasági téren folyton próbált új kapcsolatokat kialakítani, meglévőket szorosabbá tenni, ez a fajta diverzifikáció egyébként még előnyös is lehet, hiszen a több lábon állást szolgálja. A gond nem is ezzel van, hanem az eredményekkel és a partnerekkel. A keleti nyitás politikája ugyanis a mai napig nem hozott igazán eredményeket a kereskedelemben terén, ezáltal nem is járult hozzá olyan mértékben a gazdasági fejlődéshez, mint azt eleinte beharangozták.
Erre jó példa Kína, amely sokkal jobban profitált a nyitásból, mint hazánk. Míg a 2010-es évek elején a Kína felé irányuló exportunk az import harmadát tette ki, ma már ez csak 20 százalék, ami azt jelenti, hogy
a keleti nyitás annyit eredményezett, hogy a korábbinál több kínai termék érkezik Magyarországra, ellenben a magyar cégek kínai exportja nem tudott ilyen ütemben növekedni.
Az eredmény az alábbi grafikonon is jól látszik, a Kínával folytatott külkereskedelmünk egyenlege évtizedes mélyponton van.
Pontosan ugyanez a forgatókönyv akkor is, ha az összes ázsiai országot vizsgáljuk, hiszen Kínán kívül is vannak még olyan országok, amelyekkel szorosabbra fűzte Orbán a kapcsolatokat:
A nagy magyar gazdasági sikertörténetnek vizionált keleti nyitás tehát csak a partnerországnak volt jó, és továbbra is a legfőbb kereskedelmi partnerünk az Európai Unió és tagállamai. Nagyságrendekkel nagyobb kereskedelmet folytatunk a kontinensen belül, ráadásul ez a tevékenység a gazdaságunk számára kedvező is, hiszen többet adunk el, mint amennyit nekünk be kell hozni az országba az uniós piacokról.
Az eddigi eredmények láttán tehát joggal fogalmazódik meg a kétely, miért is lesz előnyös azzal üzletelni, akivel a legjobban megéri, hiszen a keleti nyitás sem hozott igazi eredményeket hazánk számára. Nem így történt a beruházás, működő tőke és finanszírozás terén, ahol villámgyorsan lett minden korábbinál szorosabb a kapcsolat Kínával.
Röpke két év alatt 1000 milliárd forintos adósságot halmoztak fel Orbánék Kína felé, ebből közel 400 milliárdot hitel formájában. A kormány szerint van ma már katari hitelünk is, az orosz-ukrán háború ellenére mit sem csorbult az orosz energiafüggőségünk, a kazahoktól zöld áramot szeretne a kormány, arabok építenek városnegyedet Budapesten, és kínai-magyar (gyanítom zömében kínai pénzből finanszírozott) beruházások egész sorát tervezik megvalósítani, miközben ezerszámra érkeznek az ázsiai vendégmunkások Magyarországra, az orosz és belarusz vendégmunkások ráadásul átvilágítás nélkül érkezhetnek.
Erősen kétséges azonban, hogy ezekből mennyit profitál a magyar gazdaság.
Az eddigi legnagyobb kínai-magyar projekt, a Budapest-Belgrád vasútvonal csak évszázadok alatt térül meg, a magyar miniszterelnök családja azonban gyarapodik a beruházáson. Az ázsiai munkások olcsóbb munkaerőként jelennek meg a magyar piacon, a titkos kínai hitelek pedig ki tudja, milyen buktatókat és elköteleződéseket rejtenek magukban.
És miközben Kínával szabadkereskedelmi megállapodást aláíró Szerbiát csodálja Orbán Viktor, az egyáltalán nem viseli meg, hogy mennyire megromlott a kapcsolata az EU-val, az USA-val vagy épp a visegrádi szövetségeseinkkel.
Dacos kisgyerekként választ magának „új legjobb barátokat”, miután az előző úgy viselkedik, ami nem tetszett számára.
A magyar miniszterelnök azzal is indokolja a gazdasági semlegességet, hogy az EU versenyképessége egyre rosszabb, és maga a szövetség is egyre rosszabb állapotban van. Arról azonban nem szabad elfeledkezni, hogy maga Orbán Viktor és a magyar kormány sem segíti elő az EU nagyobb egységét. Néhány fontos tény mellett ugyanis szándékosan vagy sem, de hajlamos elmenni a magyar kormányfő.
Ahogy Magyarország, úgy az EU egészét is kihívások elé állította a Covid, most pedig az orosz-ukrán háború. Viszont
miközben tagállamok sora vált le az orosz energiáról és határolódik el Kínától, stabilizálta a költségvetését és állította helyre a gazdaságát a Covid után, Orbán Viktor még szorosabb kapcsolatokat kezd kiépíteni Oroszországgal, Kínával és más diktatúrákkal, a költségvetés pedig elképesztően pocsék állapotban van.
Pedig az EU jövője szempontjából különösen fontos lenne, hogy a tagállamok a közösség részeként összefogjanak, és a közös piac jól és hatékonyan tudjon együtt működni, fellépni.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Éves alapon és az előző hónaphoz képest is csökkent a termelés, majdnem minden terület visszaesést hozott.
A magyar kormány hétpecsétes titokként őrzi a kínai hitelek részleteit. Az afrikai országok példájából azonban kiderül: Kína trükkös, titkolózó hitelező, és ez felvet néhány kérdést a magyar ügyleteket illetően is.
Szijjártó Péter lendületesebb, mint valaha, az űrkutatásban is együttműködik az Emírségekkel.
Összejött, amit a kormány akart: már százezres nagyságrendben jönnek munkát vállalni a külföldiek Magyarországra. 2021 óta két és félszeresére emelkedett az itt dolgozók száma.
Ebből a két országból is igényelhető a Nemzeti Kártya, a döntésnek Rácz András szerint komoly nemzetbiztonsági kockázata lehet.
Belső dokumentumokból tudjuk: az Orbán család bányájából szállítottak építőanyagokat a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításához. A beruházás részleteit titokban tartják, így eddig nem tudhattuk, hogy a miniszterelnök közvetlen családtagjai is profitálnak belőle.
Annyit tudni, hogy Gulyás Gergely szerint biztosan többe kerül, mintha az EU-tól kaptuk volna a pénzt, Orbán szerint pedig ennél jobb ajánlatot nem kaphattunk volna.
A magyar–kínai megállapodás tartalmát továbbra is titkolják, a kínai–szerb viszont nyilvánosságra került, és abból azért le lehet vonni néhány következtetést.
A Szabad Európa információi szerint a nagykövetek hangsúlyozták: ha Magyarország NATO tagállamként valóban így áll a közös védelem kérdéséhez, az a katonai szövetség szellemiségével is ellentétes és sértő a többi tagra nézve.
Mert ezt tanultuk 56-ból.
A külügyminiszter szerint Julia Gross súlyosan beavatkozott Magyarország belügyeibe.
Részletes dokumentumokat ismertünk meg, amelyek bizonyítják, hogy Oroszország titkosszolgálatai kiterjedt kibertámadásokat hajtottak végre a magyar külügy ellen. Ezzel Szijjártó Pétert is szembesítettük, aki most már nem tagadott, egészen más taktikát választott.
A magyar külügyminiszter arról beszélt, hogy vannak, akik bele akarnak avatkozni belső ügyeinkbe. Mindezt Banja Lukában.
Nagy többséggel nyert a nacionalista Szadir Zsaparov, akit korábban túszejtés miatt több mint tíz év börtönre ítéltek.
Rusztam Minnyihanov az Ukrajnát kizáró orosz gabonaexportról tárgyalhatott Budapesten Erdoğannal és a katari emírrel.
A Karmelitában tárgyaltak.
A világ egyik legkorruptabb országába, hova máshova?
De meg ám.