Mielőtt elkezdődött volna a közlekedésinfó, kiderült: a jövő héten három Lázárinfó is lesz.
Többen használják a közösségi közlekedést, mint korábban bármikor, mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a közlekedésinfón. 2024-ben 115 milliárd forintért értékesítettek jegyeket, vármegyebérleteket, ami rekord. Az elmúlt két évi munkájában ezt tartja az egyik legnagyobb erényének.
A másik nagy érdemnek azt tartja, hogy munkabéke van a MÁV-nál és Volánnál, hároméves bérmegállapodás van folyamatos béremeléssel. Lázár júniusban egyszeri bérkiegészítést akar adni az 50 ezer MÁV-dolgozónak.
A nagyvárosok körüli agglomerációs közlekedés átalakult, nemcsak Budapest, hanem Szeged, Győr, Miskolc vagy Debrecen környékére is jellemző ez.
Lázár, januárhoz hasonlóan, felsorolta vállalásait, és azok állását:
Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató szerint olcsóbb és jobb lesz a vasúti közlekedés.
Április elején kezdték el és júniusig tart a felújítás a Balaton északi részén, Székesfehérvár és Balaton között visszaállították az eredeti 100 kilométer per órás sebességet, ezzel másfél-két percet nyertek a menetidőben.
Budapest és Székesfehérvár között 160 kilométer per órás sebességgel mehet a vonat, ez 3 perc nyereség. Pécsen fehérre festik a sínszálakat, ami mérsékelheti a sín hőség okozta deformálódását.
Hegyi a nyárra készülve elmondta még:
Létrehozták a haváriaközpontot, mivel azt tapasztalták: baj esetén nehézkes a tájékoztatás. A cél az, hogy minden utas eljusson oda, ahová akar, senkit ne hagyjanak félúton. A haváriaközpont üzemelteti a 200 buszos tartalékrendszert, három jellemző helyzetben lehet bevetni:
A baj esetén tájékoztatni kell a peronon, személyesen az utasokat.
Az újságírói kérdések következtek.
A hévek és buszok menetendjét a metróéhoz igazítják.
A MÁV- Volán-csoport székházáról is kérdezték, amire idén 20 milliárdot szánnak, és mintha Nagy Márton ezt kritizálta volna. Lázár azt mondta, mindig nagy érdeklődéssel hallgatja Nagy Márton jóslatait, és érdeklődéssel várja, hogy bejönnek vagy sem. Ha nincs beruházás, nincs gazdasági növekedés. Üdvözli, hogy a gazdasági minisztérium ezt két év után felismerte. Pont a gazdasági minisztérium kérte, hogy költözzenek új irodaházba. Az ellenzéket is kritizálta az EU-s források 55 százalékának felfüggesztése miatt. A 45 százalékban csak a vasút van, közút nincs.
Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn azt mondta, hogy a szolidaritási hozzájárulás miatt a csőd szélére kerülhetnek. Számítanak-e vészforgatókönyvre?, kérdezték a minisztert. A főváros működéséért a főpolgármester felel. Nem kellett volna hagyni szétlopni a BKV-t, mondta.
Rákosrendező ügyében konstruktív megbeszélések folynak a Fővárossal, jó irányba mennek a dolgok Budapesten.
Buszokból és vagonokból magyar gyártásút vesznek, illetve a vagonokat magyar vállalkozások újítják fel. Magyar mozdonygyártás már nincs, eddig a németek mellett tették le a voksukat, de a kínaiak gyártanak motorvonatot és mozdonyt a legnagyobb mennyiségben és a leggyorsabban, onnan is várunk ajánlatot.
A helyjegyekere is vonatkozik az 50 százalékos visszatérítés.
Lázár szerint nemcsak a Tisza, hanem a DK is nehezíti az EU-s forrásokhoz való hozzáférést. Ami a Tiszát illeti: konkrét tudomásuk van arról, hogy a Tisza európai vezetőknél lobbizik arról, hogy a közlekedés ne kapja meg a szükséges forrásokat.
Kérdeztek arról is, hogy a nagytakarítási törvény nem lehetetleníti-e el még inkább az EU-s forrásokhoz való hozzáférést. Lázár szerint végre egyetértés van abban, hogy külföldi pénzből magyar belpolitikát ne lehessen csinálni. Hogy milyen szöveggel fogadják el a törvényt, azt nem lehet tudni, Lázár szavai szerint az sincs kőbe vésve, hogy az arra jogosult lapok nem kaphatják meg az egy százalékot, miközben erről van egy módosító javaslat. Lázár szerint vannak olyan médiumok Magyarországon, amik az elmúlt két évben ukrán pénzből háborús propagandát folytattak. Ha a média önálló hatalmi ág, akkor a médiára miért nem vonatkoznak ugyanazok a szabályok, mint a többi hatalmi ágra? – tette fel a kérdést az építési és közlekedési miniszter, aki reméli, nem arról szól az egész, hogy néhány főszerkesztő fél vagyonnyilatkozatot tenni. Lázártól ebben a blokkban elhangzott, hogy megérti, hogy a telexes újságíró „felajzott állapotban van”, és nem tudhatja előre, hogy féltenie kell-e az egzisztenciáját vagy sem.
Becsapják-e az embereket azzal, hogy az 1 százalékot elveheti az állam? - kérdezték a minisztert, aki azt mondta, vita van, nem lehet tudni, milyen lesz a végül elfogadott szöveg.
A miniszter a közlekedésinfón sorolta az idei vállalásait. Grafikonra tettük, mennyit késtek az elmúlt pár hónapban a vonatok.
A miniszter megérti a „felajzott állapotot”.
Az eredeti változat szerint erre csak jövő évtől került volna sor.