Meddig fajulhat a nagytakarítási törvény miatti vita a kormány és az EU között?
Nem cinikus akarok lenni, de az idei egy százalék elvétele nagyjából annyit jelent, hogy egy golyóval többet kap az áldozat. A meglévő pályázatok megszüntetése, a 25-szörös büntetés, a tényleges jogorvoslat hiánya egyesével is halálos lehet. A végeredmény szempontjából majdnem mindegy, hány ilyet pakolnak még a törvénybe, ami, ha ebben a formában lép hatályba, gyakorlatilag ellehetetleníti a meghatározó, közéletileg aktív civil szervezetek forrásainak a nagy részét.
Az uniós fellépéssel kapcsolatban több forgatókönyv is elképzelhető. A jogállamiságért felelős uniós biztos, Michael McGrath azt mondta, készek a teljes uniós eszköztár bevetésére Magyarországgal szemben, de kérdés, hogy ez mit jelent, és miben lesznek partnerek a tagállamok. Ebben látszik némi elmozdulás: a jogállamiság helyzetéről tartott, 7. cikk szerinti meghallgatáson már 20 EU-s tagállam követelte a Pride-törvény visszavonását, ellenkező esetben keményebb bizottsági fellépést várnak el Magyarországgal szemben. Értelemszerűen az átláthatósági törvényt is aggasztónak tartják.
Lengyelország csak a soros elnöki poszt betöltése miatt nem írta alá a dokumentumot, de július elsejével vélhetően ők is csatlakoznak. Ahhoz viszont, hogy a 7. cikk szerinti eljárás első szakaszát le lehessen zárni – vagyis az Európai Tanács végre kimondja, hogy Magyarországon fennáll az uniós alapértékek rendszerszintű megsértésének veszélye, és ajánlásokat fogalmazzanak meg – 22 tagállamra lenne szükség.
Az uniós kifizetések felfüggesztésénél a tagállamok nélkül is van mozgástere a Bizottságnak, de azt gondolom – szemben a 26 EP képviselő által május 21-én aláírt nyilatkozattal –, hogy a gyülekezési jog megsértése és a civil szervezetekkel szembeni kormányzati fellépés nem fog önmagában ahhoz vezetni, hogy az összes uniós forrást befagyasszák. Alapvető fontosságú lenne, számos magyar és nemzetközi szereplő folyamatosan lobbizik is érte, hogy a törvény elfogadása után az Európai Bizottság azonnal kérjen átmeneti intézkedést az Európai Bíróságtól, aminek értelmében Magyarországnak fel kell függesztenie a törvény végrehajtását, amíg a bíróság nem dönt arról, hogy az milyen mértékben ütközik az uniós jogba. Szerintem teljes egészében.
De a kormány megteheti, hogy nem tartja be ezt a döntést, és maximum kap valamilyen büntetést, ahogy menekültügyben is történt.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Úgy tűnik, Svédország szívatása után megint eljátsszák a „nem tud mit kezdeni a kormány az autonóm fideszes képviselőkkel című darabot”. Most Bóka János EU-miniszter tárta szét a karját Brüsszelben.
A Helsinki Bizottság panaszmintával fogja segíteni az érintett szervezeteket és felajánlókat az Alkotmánybíróságon. Szerintük ha az AB bírója jóváhagyja, „végérvényesen kiírná magát a komolyan vehető, tisztességes jogászok köréből”.
A Pride-ról mondta ezt az EU-ügyi miniszter az uniós kollégái előtt folyó meghallgatáson. A nagytakarítási törvényről is beszélt.
Húsz tagállam kéri a Pride-törvény visszavonását, a Bizottság a nagytakarításiét is, mindenki egyre hangosabban mondja Európában, hogy mennyire frusztráltak miattunk. A keményebb lépésekkel mégis várnak.
Hogy szolidaritásukat fejezzék ki a betiltott Pride-on.
Az Európai Bizottság elnöke „határozottan kiáll egy olyan egyenlő Európai Unió mellett, ahol mindenki szabadon lehet az, aki, és azt szeretheti, akit akar.”