Egy kutatás szerint a közösségi média és a videómegosztók váltak az Egyesült Államok fő hírforrásává a hagyományos tévécsatornák és hírportálok helyett, írja a BBC. A Reuters Intézet adatai szerint az emberek több mint fele (54 százalék) a Facebookon, az X-en és a YouTube-on jut hírekhez, megelőzve a tévét (50 százalék) és a híroldalakat, valamint más alkalmazásokat (48 százalék).
„A közösségi média és a személyre szabott hírek térnyerése nem csak az Egyesült Államokra jellemző, viszont itt a változások gyorsabban mennek végbe, mint más országokban” – áll egy friss jelentésben.
A szerző, Nic Newman szerint ezek a folyamatok „újabb jelentős kihívást jelentenek a hagyományos kiadók számára”. Az intézet kiemelte azt a tendenciát is, hogy egyes politikusok inkább szimpatikus online műsorvezetőknek nyilatkoznak, mintsem a hagyományos riportereknek.
A dokumentum szerint a populista politikusok világszerte „egyre inkább képesek megkerülni a hagyományos újságírást a baráti média, az online személyiségek javára, akik gyakran különleges hozzáférést kapnak, de ritkán tesznek fel nehéz kérdéseket. Sokan közülük hamis narratívák terjesztésében vagy még rosszabban is részt vesznek”.
Népszerűségük ellenére egyébként az online influenszereket világszerte a megkérdezettek közel fele (47 százalék) nevezte meg a hamis vagy félrevezető információk fő forrásaként – ezzel a politikusokkal egy szintre emelve őket.
További érdekességek a tanulmányból: