Láthatóan megdöbbent Gulyás Gergely, mikor az e heti kormányinfón megkértük, magyarázza el az adófizető állampolgároknak, hogy miért jó nekik, hogy az európai uniós és hazai finanszírozású vasútépítési projekteket megvalósító V-Híd tulajdonosa, Mészáros Lőrinc idén 39, tavaly 51 milliárd forint osztalékot tudott kivenni a cégből.
Pár másodperc gondolkodás után visszakérdezett: „mennyiben része ez a kormányzati tájékoztatásnak? Egy cég nyeresége mennyiben tartozik a kormányra?” Gulyás szerint egyébként sem lenne helyes, ha a kormány egyes cégek könyveinek mélyére lapozna, mert ez rossz időket idézne.
Ilyen aggályaik azért az árrésstop bevezetésekor nem voltak, ott kifejezetten azzal érveltek, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben nem fogadható el, hogy a kereskedők „indokolatlan” profitot szedjenek be.
A V-Híd pedig olyan alapon tartozik a kormányra, hogy Mészáros Lőrinc a közpénzekből származó teljes bevétel 20-30 százalékát tudja nyereségként kivenni.
Gulyás erre azt magyarázta, a közbeszerzések nem csak magyar cégek számára elérhetők, ha pedig a kihirdetett eredmény vitatott, azt meg lehet támadni.
„Abba, hogy utána egy cég az így elért legkedvezőbb árból mekkora nyereséggel rendelkezik, hogy az sok vagy kevés, a világon egyetlen kormánynak sincs beleszólása. Abba sincs, hogy ezt osztalékként kiveszi, vagy más fejlesztésre fordítja.”
Csakhogy a V-Hídnál is az a gyakorlat, hogy ha a cég nyer, a munkát alvállalkozók alvállalkozói(nak az alvállalkozói és így tovább) végzik, jóval kevesebbért, mint amekkora ajánlattal fővállalkozóként nyert. Megkérdeztük Gulyást, ez nem gondolkodtatja-e el a kormányt, és mindez nem azt mutatja-e, hogy túlárazottak a közbeszerzések, amire azt mondta, a közbeszerzési törvény 95 százalékban uniós szabályokon alapul, és szinte minden nagy cég alvállalkozókkal dolgozik.
Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!
Már előfizetőnk vagy?A V-Híd Zrt. Mészáros Lőrinc aranytojást tojó tyúkja, a birodalom ékköve, ami a legtöbb pénzt fialta a tulajdonosának az elmúlt években. Idén is kivette kis híján a teljes profitot belőle Orbán Viktor barátja. Közben milliárdokat követelnek tőle azok a magyar vállalkozások, amelyek a valóságban elvégezték az állami megbízásokat. A cégcsoport azonban nem fizet.
Sárváry István helyét Deák Gábor, a ZÁÉV vezérigazgatója veszi át ideiglenesen veszi át, aki amúgy a leggazdagabb magyar másik építőcégének, a ZÁÉV-nek is vezetője.
Zavar (pontosabban valószínűleg műbalhé) van a kormánypropagandában, a lényeg a jelek szerint az, hogy a nem heteroszexuálisok kárára lehessen kommunikálni.
A Mészáros-birodalom koronaékszeréről, túlárazásokról, az ország leggazdagabb emberéhez száguldó közpénz-milliárdokról, és cserben hagyott alvállalkozókról beszélgettünk az eredeti cikk szerzőivel, Haszán Zoltánnal és Kaufmann Balázzsal.