Úgy tűnik, több hónapos huzavona, a 3-as metró felújításának legalább egy éves csúszásával sikerült pontot tenni a Nagy Budapesti Buszmizéria végére.
Emiatt viszont tovább csúszik a metró felújítása, ugyanis új közbeszerzési eljárást kell kiírni a szolgáltatás megvásárlására.
A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor ragaszkodott hozzá, hogy a kormány által kierőszakolt megoldás többletköltségeit ne Budapestnek kelljen finanszíroznia, a lengyel Solarisokat ugyanis kifejezetten olcsó áron vehette volna meg a BKV.
Kérdés persze, hogyan lehet költségszinten összehasonlíani egy legalább tíz évre szóló buszvásárlásást egy három évre szóló szolgáltatás megvásárlásával.
Így viszont a BKV nem jut jelentős mennyiségű új buszhoz, és így egyre kisebb szerepe lesz a budapesti tömegközlekedésben. (Ma már a buszok majdnem harmadát külső vállalkozások üzemeltetik, a Főváros a BKK-n keresztül rendeli meg a szolgáltatást.)
Mindenről szerdán döntött a Fővárosi Közgyűlés.
A kormányzat azzal indokolta a budapesti buszbeszerzés megakasztását, hogy pár hete váratlanul beindította a Nemzeti Buszgyártási Stratégiát.
Ehhez képest nem valószínű, hogy túl sok magyar csuklós busz özönlené el hamarosan Budapest utcáit, nagy kapacitással és termékskálával rendelkező magyar buszgyártás ugyanis egyelőre nem nagyon van. Ha mégis, akkor azt nem veszik meg a magyar buszos cégek.
Kocsis Máté józsefvárosi polgármester, a Fidesz budapesti elnöke – aki egyébként igyekezett meggyőzni a közgyűlést, hogy néhány év múlva komolyan vehető hazairól beszélhetünk – szerint is:
„Ma magyar buszról beszélni még nem lehet. Vannak alkatrészek.”
Ezért aztán az sem biztos, hogy a metrópótlásra vásárolt szolgáltatás során egyáltalán labdába rúgnak-e magyar buszok, sőt elég biztosan kijelenthető, hogy nem.
Trippon Norbert (MSZP) rá is kérdezett, hogy mi a garancia erre. Tarlós főpolgármester elismerte, hogy semmi, hiszen annak kikötését, hogy magyar buszok által biztosított szolgáltatást vegyenek, versenyjogi korlátozás nélkül nem lehetne megtenni.
Mint arról korábban írtunk, a budapesti buszmizéria valójában inkább három lobbi közötti huzavonáról szólhat.
A végeredmény pedig igencsak kuszára sikerült: a nemzeti buszgyártás ürügyén Budapest nem vesz a BKV-nak se lengyel, se magyar buszokat, hanem valószínűleg majd valamelyik külsős magyar szolgáltatótól (VT-Arriva, Volánbusz) vesz buszos szolgáltatást. Arra pedig semmiféle garancia nincs, hogy a szolgáltatók magyar buszokkal jönnének, hiszen magyar busz egyelőre nem nagyon van.
Mindez - hiszen a szolgáltatás megrendelésére tendert kell még kiírni - legalább egy évvel eltolta a 3-as metró felújítását, mondta az előterjesztés megszavazása előtt a főpolgármester, aki korábban azt állította, 2018 végére meglesz a felújítás, de csúszásokkal együtt is legfeljebb a következő év közepére.
UPDATE: Az előterjesztésben található azonban egy kitétel, miszerint, ha a kormány nyár közepéig (június 20. vagy július 5.) nem garantálja a szolgáltatásvásárláshoz a Tarlós álal szükségesnek vélt többetköltséget, a főváros mégiscsak megveszi a lengyel Solarisokat a BKV-nak.
Mivel az állam kizárólag buszvásárláshoz nem ad hitelgaranciát Budapestnek, ezért az előterjesztés azt is tartalmazza, honnan lesz erre pénze a BKV-nak: a BKK közlekedésszervezői büdzséjéből teremtenék elő a szükséges pénzt a 110 darab csuklós buszra, kb. 9,3 milliárd forintot.
A címlapképen egy Moduló elektromos midibusz látható az Evopro-MABI-tól. Fotó: Botos Tamás.
Hamarosan kezdődik a 3-as metró felújítása, amihez 150 pótlóbuszra van szükség. A BKV és Tarlós szerint olcsóbb, ha a főváros maga vesz új csuklós buszokat. Az állam a kiszervezésben hisz.
A kormányülés szünetében közölte Kovács Zoltán a bombahírt egy nappal azután, hogy Budapest - úgy tűnik - nem akar magyar buszt venni, ha a kormány nem támogatja.
Úgy látszik, nem tudnak a hazai gyártók labdába rúgni a hazai busztendereken. Mondjuk, egy ilyen kiírásnál nehéz is.
Váratlanul visszavonta a főváros a 3-as metró pótlására kiírt, sikerrel zárt tenderét. A BKV végül drágállotta a magyar csuklóst, ami még úgyis drágább a lengyelnél, hogy össze kell szerelni. Így viszont a Solarisoknak is lőhettek.