A brit Jaguar Land Rover egy 1,4 milliárd eurós beruházás keretében hatalmas autógyárat nyitna a szlovákiai Nyitrán. Ehhez pedig a szlovák államtól nagyjából 125 millió eurós támogatást kapnak. Ez támogatási szint a legmagasabb, amit az EU belső szabályai még megengednek. Ennél többet azért nem, mert az EU így igyekszik biztosítani, hogy a tagállamok között ne alakuljon ki támogatási verseny a nagyberuházásokért, amivel nemcsak egymástól vennék el a fejlődési lehetőséget, de versengve mind jobban kiszolgáltatnák magukat a multicégeknek a beruházásokért cserébe.
Szlovákia azonban az Margrethe Vestager, az EU versenypolitikai biztosa szerint meg is sérthette az állami támogatásra vonatkozó limiteket, a 125 millió eurón túl ugyanis további kedvezményeket nyújtott a Jaguar Land Rovernek az ingatlanvásárlás és az ügyintézés során.
Ezért uniós vizsgálat indul, amiben szeretnék tisztázni, Szlovákia nem sértette-e meg a vonatkozó szabályokat.
Ennek során meg fogják vizsgálni, hogy a Jaguar Land Rover esetleg gondolkodott-e abban, hogy más EU-tagállamban építsen gyárat, és hogy az állami támogatások milyen szerepet játszottak végül a Szlovákia melletti döntésben. A cég szerint csak Szlovákia és Mexikó volt versenyben a gyárért, Mexikó pedig nem EU-tagállam, így a vizsgálat során nem kell figyelembe venni.
Ha a vizsgálat során az EU megállapítja, hogy a támogatás bizonyos részét szabályellenesen nyújtotta a szlovák állam, akkor azt az autógyárnak vissza kell fizetnie Pozsonynak. (Financial Times)