A magyar film jövője jó kezekben van, ha ezek a fiatal alkotók megkapják a lehetőséget

KULTÚRA

Péntek este tartották a Freeszfe végzős filmrendezőinek és operatőreinek vizsgavetítését. Az osztály 2019-ben indult még az SzFE-n, az eredetileg 2 éves képzés 4 évig tartott a koronavírus és az egyetem szétverése miatt. Végül a Freeszfe Egyesületben a Goethe intézet (és a bécsi Filmakadémia) támogatásával elkészíthették filmjeiket, osztályvezető tanáraik Schwechtje Mihály, Nagy Zoltán, Hajdu Szabolcs, Pálfi György, Gigor Attila, B. Marton Frigyes, Herbai Máté és Fillenz Ádám voltak.

Keszég László és Krisztik Csaba a Lesen című filmben.

A Toldi mozis vetítés teltházas volt, 2 blokkban adták az alábbi vizsgafilmeket:

  • LESEN - rendező: Karácsony Péter / operatőr: Szebeni Gábor
  • ALBA VULVA - rendező: Vermes Dorka / operatőr: Papp Tamás
  • KAKTUSZEMBER - rendező: Rudolf Olivér / operatőr: Császár Dániel
  • AZ ELVESZÍTHETŐ DOLGOK SZERETETE - rendező: Ladányi Jancsó Jákob / operatőr: Podányi Dániel
  • NIKÓ - rendező: Korom Anna / operatőr: Bedécs Lola
  • ÁRTATLAN SZEMMEL - rendező: Olasz Renátó / operatőr: Bántó Csaba
  • HARMADNAP - rendező: Török Marcell / operatőr: Meister Natália

A diák/egyetemi vizsgafilmeknél mindig izgalmas, hogy a fiatal alkotók milyen témákhoz nyúlnak és azokat hogyan dolgozzák fel. A filmek közül párat (Lesen, Alba Vulva, Ártatlan szemmel) már láttam a tavalyi Friss Hús rövidfilmfesztiválon, azokat kivétel nélkül szerettem.

Az ismerősök ajánlásai alapján a legjobban Az elveszíthető dolgok szeretete című filmre voltam kíváncsi. Nem csalódtam, a témája (és valószínűleg az életkorom) miatt ez tetszett a legjobban. A Z-generációs tinilány (Adél-Szőke Abigél) és óriáscsecsemő barátjának (Marci-Baki Dániel) kapcsolatát bemutató film szórakoztatóan, sokszor mégis elkeserítően szól a generáció identitás- és intimitáskereséséről, mindezt abszurdba hajló TikTok-trendeken, prankeken, szadomazo szexmunkán és a vegánságról szóló vitákon keresztül. A film megnyerte a legjobb magyar rövidfilmnek járó díjat a Friss Húson, a zsűri indoklása szerint „Ladányi Jancsó Jakob alkotása jelenetek laza szövetével mesél az identitását hol kétségbeesve, hol rezignáltan kereső Z generációról. Egyszerre szórakoztat és gyomorszájon vág.”

Szőke Abigél Az elveszíthető dolgok szeretete című filmben.

Mindegyik vizsgafilm teljesen más, és mindegyikben volt valami, ami megragadott: a Lesen rendezése, az Alba Vulva lírikussága, a Harmadnap kísérleti jellege, a Kaktuszemberben a látvány, a Nikóban és az Ártatlan szemmel-ben a színészi játék. A magyar film jövője jó kezekben van, ha ezek a fiatal alkotók megkapják a lehetőséget, hogy filmeket csináljanak. Pénzből úgy tűnik nincs hiány - az Aranybulla 1 milliárdból, az új Petőfi-film összesen 6,1 milliárdból forgott -, a kérdés csak az, hogy kiknek adják oda.

Kapcsolódó cikkek