A Felszabadítás Napján bevezetett, majd ideiglenesen bizonyos esetekben felfüggesztett vám-saga az amerikai fegyveripart is nehéz helyzetbe hozza, a potenciális késések mellett drágulásra is számítanak a szakértők.
Az amerikai fegyveripar nem a Felszabadítás Napján szembesült először a vámokkal. Trumpék már az elnök beiktatása előtt elsősorban olyan kulcsfontosságú ágazatokra összpontosítottak a vám-ügyi brainstormingok során, amelyeket vissza akarnak vinni az Egyesült Államokba. Ezek közé tartozik a védelmi ipari ellátási lánc (az acélra, vasra, alumíniumra és rézre kivetett vámok révén), a kritikus orvosi ellátás (fecskendők, tűk, injekciós üvegek és gyógyszeripari anyagok) és az energiatermelés (akkumulátorok, ritkaföldfém-ásványok és még napelemek is). Az amerikai elnök ugyanis a vámokat második ciklusa központi elemeként kezeli, gazdasági, diplomáciai és bevándorlási kérdésekben is befolyásoló tényezőnek tekinti őket.
Az amerikai elnök már 2025. február 10-én aláírta az acél- és alumíniumimportra 25 százalékos vámot kivető rendeleteket. Ez két olyan nyersanyag, amelyet szinte minden fegyver gyártásához használnak, és ami az Egyesült Államokban oly fontos kézi- és lőfegyveripart is érinti. A vámok együttesen vagy külön-külön is jelentős nyomást gyakorolhatnak a fegyveriparra, megemelve a fegyverek és a kapcsolódó kiegészítők árát egy olyan időszakban, amikor az amerikai lőfegyvereladások csökkenőfélben vannak, és az infláció hatásait amúgy is érzik a vásárlók.
A Pentagon hosszú évtizedeken át építgette és szépítgette saját igényei alapján azokat a globális ellátási láncokat, amiket most a Trump által Felszabadítás Napjának nevezett, április 2-án bejelentett, majd utána ideiglenesen így vagy úgy felfüggesztett vámok fel fognak kavarni. Ha más miatt nem is, a bizonytalansági faktor megnövekedése miatt mindenképp. Az amerikai vámprogram az eredeti formájában mindenképp megdrágította volna az amerikai fegyverek gyártását is, beleértve azokat a nemzetközi összefogásban fejlesztett fegyverekét is, amiket az USA valódi riválisa, Kína ellenében építgetnek. Ilyen például az Egyesült Királysággal és Ausztráliával közösen fejlesztett tengeralattjáró-projekt is. Most az elnök 75 ország esetében kilencven napra felfüggesztette a giga-vámokat, de az iparág főszereplőinek kisagyában valószínűleg ott maradt a kérdés, mikor változik ez meg.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült. A TEFI közép- és kelet-európai független kiadók együttműködése, amelynek keretében a közép-európai régió biztonságával kapcsolatos kérdéseket járjuk körbe. A projekt célja, hogy elősegítse a tudásmegosztást az európai sajtóban, és hozzájáruljon egy ellenállóbb európai demokráciához.
A Magyar Jeti Zrt. partnerei a projektben: Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A partnerség közös, angol nyelvű honlapja az alábbi linken érhető el: https://easternfrontier.eu/
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.