Januárban Elon Musk azt állította, hogy az idei kulcsfontosságú év lesz a Tesla számára. Ez egyelőre stimmel is, csak nagyon nem úgy, ahogy Musk szerette volna. Kedden tették közzé a Tesla első negyedéves eredményeit, és a számok még az eleve nem túl derűlátó várakozásokhoz képest is rosszabbak lettek: az eladások 20 százalékkal, míg a profit 70 százalékkal esett vissza.
Látványos különbség volt az is, hogy míg 2024 végén, a szintén gyenge negyedév után ment a fogadkozás, hogy 2025 végére ismét növekedési pályára állhat a vállalat, ilyesmi most már nem hangzott el az idei évvel kapcsolatban. Különösen erős ez a fordulat annak fényében, hogy Musk még tavaly októberben is 20-30 százalékos forgalomnövekedést várt erre az évre.
Musk kedden két órán át válaszolt befektetők és elemzők kérdéseire, és a legnagyobb sajtóvisszhangot kiváltó bejelentése az volt, hogy csökkenteni fogja részvételét az amerikai kormány által létrehozott, „költséghatékonyságot” ígérő kormányügynökség, a Doge élén, és a következő hónaptól több időt fog a Teslának szentelni.
Korábban mi is részletesen foglalkoztunk azzal, hogy a Doge révén Musk és emberei hogyan estek neki az amerikai államigazgatásnak, megszerezve rengeteg érzékeny adatot, közben tömeges létszámleépítéseket elindítva. Bár a korábban belengetett, gigantikus spórolásból egyelőre nem sok látszik, az új ciklus első hónapjaiban Musk Donald Trump egyik legbefolyásosabb tanácsadójává vált, miközben a DOGE sokszor jogsértőnek tűnő lépései komoly tiltakozáshullámot indítottak el, ami komoly károkat okozott a Tesla márkájának is: az autógyártó üzleteit és autóit rendszeresen megrongálták, miközben a kormány belföldi terrorizmusként kezdte el kezelni a Teslák elleni támadásokat.
A teljesen elszabadult Musk lépéseit nemcsak az amerikai választók többsége, de befolyásos republikánus politikusok közül többen is ellenkezve figyelték, és a közelmúltban már arról lehetett olvasni, hogy a világ leggazdagabb emberének kormányzati befolyása csökkenőben van. Így a bejelentés, hogy a jövőben csak heti pár napot tervez a Washingtonban tölteni, összefügghet azzal is, hogy érezhetően fogyott körülötte a levegő.
Ennek ellenére Trump a nyilvánosság előtt nem fordult el Musktól, és a Tesla történetének egyik legkellemetlenebb pillanata volt, amikor az elnök a Fehér Ház kertjében amolyan autónepperré változva ajánlotta az amerikaiak figyelmébe az elektromos autógyártó termékeit.
A hírre, hogy Musk több időt fog a Tesla irányításával tölteni, ugyan felfelé lendült el a vállalat részvényeinek közelmúltban eléggé megtépázott árfolyama, de egyáltalán nem biztos, hogy a Tesla kinn van a vízből: a világ legismertebb EV-gyártójának a problémái ugyanis már bőven azelőtt megkezdődtek, hogy Musk kormányzati szerepet vállalt volna, és ezeket a problémák az elmúlt időszakban leginkább csak súlyosbodtak.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Elon Musk be is jelentette, hogy kevesebb energiát fordít mostantól a Trumpnak végzett kormányzati munkára.
A világ leggazdagabb embere pár tucat, zömében huszonéves emberrel elkezdte megszállni az amerikai kormány hivatalait. A Pénzügyminisztérium fizetési rendszeréhez is napokon át hozzáférhettek, ami óriási kockázatokkal járhatott. Összeférhetetlenségi rekordokat, szinte biztos jogsértéseket és teljes káoszt hozott a DOGE első két hete.
Autógyártó, amit a vezetője nem akar autógyártónak látni. Tömeges kirúgások, zuhanó részvények, kínai konkurencia, kínai kapcsolatok. Mi történik Elon Musk cégénél?
A 100 százalék fölötti vámok és a Kína elleni kereskedelmi háború mindent felborított a világgazdaságban. Washingtonban biztosak benne, hogy náluk vannak az aduk, de ezzel szinte senki sem ért egyet. Ami jön, az mindenkinek fájhat, és egyáltalán nem világos, miért jár ezzel jól az Egyesült Államok.