MÁV-vezér tavaly decemberben: „Jövő év elején nekiállunk, a nyárra pedig megcsináljuk” – nem csinálták meg

közlekedés
  • Az Ajka és Veszprém közötti vasúti szakasz egy részével már száz éve bajok vannak.
  • A töltés állapotával és a vízelvezetéssel voltak bajok.
  • A 2018-as felújításon a töltést megcsinálták, a vízelvezetést nem oldották meg, így a töltés is tönkrement mára.
  • A nemzetközi fővonalon fekvő szakaszt egyik pillanatról a másikra zárták be 2024 decemberében.
  • Azt ígérték, nyárra kész lesz.
  • Nem lesz kész.

Ami a Veszprém–Ajka-vasúti szakaszon történik, az jól szemlélteti, hogy az országban már alapvető dolgokra nincs pénz. Emiatt nélkülözhetetlen felújítások csúsznak, ha mégis felújítanak valamit, azt spórolósan teszik, és amikor végül minden összeomlik, akkor az illetékeseknek csupán egyetlen törekvésük van: megnyerni a kommunikációs háborút. Ha nem tudják megnyerni, akkor jön a B-verzió: a lapítás.

A fenti leírás stadionokra és kormányzati épületekre nem vonatkozik.

Minden hiába

Haváriahelyzet címmel adott ki közleményt a MÁV december 10-én. Veszprém és Ajka között a pálya töltése „üzemveszélyes állapotba” került, mivel az Ajkához közeli szakaszon nem jó a csapadékvíz elvezetése, így a nedvesség alámosta a pályát. A vasúttársaság közleménye sajnálkozva állapította meg, hiába a sebességkorlátozás, muszáj bezárni a szakaszt.

Gyanús volt, hogy ez nem valami újkeletű probléma, amit netán a töméntelen mennyiségű eső okozott. Az érintett szakaszon ugyanis a tehervonatok 2024 nyarától eleve nem közlekedhettek, a személyszállító vonatok pedig 10 kilométer per órás sebességgel araszolhattak. ezalatt egyetlen kapavágás nem történt a helyzet rendezésére, miközben ez az ország egyik nemzetközi fővonalának, a Székesfehérvár–Szombathely/Zalaegerszegnek a része.

A vasúttal foglalkozók tudták, hogy ez a haváriahelyzet bizony nem természeti csapás, hanem emberi gondatlanság miatt állt elő.

Azt hitték, 100 évre megoldották

A Közlekedő Tömeg akkori posztja szerint „az okok a helyi tényezőkön túlmutatnak, és a MÁV felsővezetésén át a minisztériummal bezárólag az államapparátus teljes működésképtelenségéről és alkalmatlanságáról tanúskodnak”.

A 19. század hetvenes éveiben épült, tönkrement pályaszakasszal száz éve vannak problémák. A töltés anyaga alkalmatlan volt a feladatra, és nem volt megoldva a csapadék, valamint a felszíni és felszín alatti vizek elvezetése sem. 2010-től 20-40 kilométer per órás sebességgel mehettek rajta a vonatok, valamit tenni kellett.

A töltést a MÁV 2018-ban újjáépítette, több hónapon keresztül akkor sem járhatott itt a vonat. Az utasok azt hitték, a probléma száz évre rendezve van, csakhogy a beruházás csökkentett műszaki tartalommal készült el, a víztelenítést ugyanis nem rendezték. Enélkül pedig nagyon rövid idő kérdése volt, mikor válik újra instabillá a töltés. Így most nem elég, hogy meg kell oldani a vízelvezetést, de újra meg kell építeni az alig pár év alatt tönkrement töltést is.

A Közlekedő Tömeghez szellemben posztolt Vitézy Dávid, egykor közlekedésért felelős államtitkár is is. „Sok problémával küzd régóta a magyar vasút, de ez azért új mélypont, amikor egy fővonal jut olyan állapotba, hogy kapkodva kell leállítani rajta a forgalmat fél évre a régóta ismert műszaki állapotromlás miatt, sok hónapnyi 10 km/h-s sebességkorlátozás után” - írta.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!
Kapcsolódó cikkek