A MÁV az elmúlt hetekben többször számolt be büszkén arról, hogy új Siemens Vectron mozdonyok érkeznek a vasúttársasághoz. Vitézy Dávid azonban egy keddi posztjában felhívta a figyelmet arra, hogy kár erre olyan büszkének lenni – erről már a bejegyzés első mondata árulkodik: „Egy igazán rossz üzlet három lépésben”.
A korábbi közlekedési államtitkár, aki huzamosabb ideje folyamatosan éles szóváltásban van Lázár János közlekedési miniszterrel, felidézi: a MÁV 2022 áprilisában, tehát a legutóbbi parlamenti választások idején 115 darab Siemens Vectronra kötött keretszerződést. Ezek az új mozdonyok darabonként 3,49 millió euróba kerültek volna.
Egy évvel később, ahogy Vitézy írja, „közlekedési minisztersége második hónapjában” Lázár János bejelentette, hogy nincs tovább barátkozás a Siemensszel, és ennek jegyében visszamondta az új mozdonyok beszerzését.
Majd eljött 2025, a minden addiginál nagyobb vasúti káoszt hozó 2024 után még nagyobb vasúti káoszokat hozó év, és a MÁV, illetve Lázár elkezdték büszkén bejelenteni, hogy új mozdonyok érkeznek az országba. Ezek történetesen szintén Siemens Vectronok, csak már nem vásárolják, hanem bérlik őket. A bérleti szerződés 2033-ig szól, ekkor, nyolc év után, a mozdonyok elhagyják az országot, írja Vitézy, aki egy kis számolással be is bizonyítja, hogy miért volt ez pocsék üzlet:
egy-egy mozdony bérleti díja havi 45 500 euró, azaz már 6 év 5 hónap alatt több pénzt (3 503 500 eurót) fizetnek ki értük, mint amennyi a vételáruk lett volna. Nyolc év alatt a teljes összeg meghaladja a 4,3 millió eurót, vagyis nagyjából 25 százalékkal többe kerülnek azok a mozdonyok, amik nem is lesznek végül a MÁV tulajdonai, mint azok, amiket meg lehetett volna venni – bár tegyük hozzá, hogy az egyszeri beszerzést és a nyolc év alatti bérletidíj-fizetést nem lehet jelenértéken így összehasonlítani.
Frissítés:
Az Építési és Közlekedési Minisztérium cikkünkre reagálva azt írta, hogy „a két összeg ebben a formában nem hasonlítható össze, mert az igénybe vett szolgáltatás tartalma egészen más a két esetben”. Szerintük a MÁV-csoport számára elérhető lehetőségek közül ma a járművek jelenlegi konstrukciókban történő biztosítása jelenti a leggyorsabb és legköltséghatékonyabb megoldást.
Ugyanis a bérletre épülő konstrukciónak köszönhetően úgy állíthatnak szolgálatba még az idén és jövőre legalább 100 korszerű mozdonyt, hogy pénzt és karbantartási kapacitásokat takaríthatnak meg. Ezeket így feladatok teljesítésére fordíthatják.