Oroszország Ukrajna elleni háborúja óta érthető módon ismét előtérbe került az európai védelem kérdése. A már negyedik éve tartó háború megmutatta, hogy Európa nem rendelkezik azzal a hadiipari potenciállal, ami lehetővé tenné egy hasonlóan elhúzódó és magas intenzitású háború megvívását, kulcsfontosságú katonai képességekben pedig reménytelenül kiszolgáltatott az emiatt egyre kevésbé lelkes Egyesült Államoknak – ahogy arra az Ukrajnának nyújtott amerikai hírszerzési támogatás rövid időre történő felfüggesztése is figyelmeztetett.
A felismerés nem új keletű, már a kilencvenes évek balkáni háborúi és a 2011-es líbiai intervenció alapján is lehetett erre következtetni. Európa azonban ma egy világrendváltás kiszámíthatatlanságának körülményei között kénytelen szembenézni a gőzerővel militarizálódó Oroszországgal, miközben elkerülhetetlenné vált, hogy az Egyesült Államok (Trumptól függetlenül is) csökkentse jelenlétét, hiszen figyelmét és erőforrásait Kínára és a csendes-óceáni térségre összpontosítja.De vajon mit várhatunk Oroszországtól, és mennyiben jelent majd fenyegetést Európára, ha a jelenlegi háború (vagy reálisabb megközelítésben: a háború jelenlegi szakasza) lezárul?A fenyegetés meghatározásakor célszerű az adott szereplő szándékából és képességeiből kiindulni. Orosz kategorizálás szerint:
Ebben a cikkben – elsősorban orosz források alapján – Oroszország várható képességeit és szándékait alapul véve nézzük meg, mit várhat Európa a jövő Oroszországától.
Gyakran hangoztatott ellenérv az orosz fenyegetéssel szemben, hogy Moszkvának nincsenek NATO-tagállamokkal szembeni területi igényei, ahogy arra sem utal semmi, hogy az orosz vezetés irracionális volna, és arra ragadtatná magát, hogy háborút kezdjen a nála sokkal erősebb NATO-val. Bár ez igaz, mégis éppen az Ukrajna elleni háború bizonyította, hogy a Kreml hajlamos saját magát is megtéveszteni, hiszen nem pusztán félreértette az ukrán társadalmi és politikai helyzetet, és alulértékelte az ukrán haderő morálját, de leértékelte annak a lehetőségét is, hogy az Egyesült Államok hajlandó lesz számottevő katonai segítséget nyújtani Ukrajnának.
Nyikolaj Patrusev, a Biztonsági Tanács akkori titkára, Putyin egyik fontos bizalmasa például egy 2021 nyári interjúban arra figyelmeztetett, hogy hiába élvezte Afganisztán az Egyesült Államok NATO-n kívüli fő szövetségesi státuszát, ez nem mentette meg a kabuli vezetést, ahogy Amerika „kijevi pártfogóit” sem fogja.
A másik szempont, amit figyelembe kell venni, hogy Oroszország esetében is nehéz előrejelezni, milyen belpolitikai-társadalmi változások mennek majd végbe az elkövetkező években, és hogy egy jövőbeli orosz vezetés miként gondolkodik majd ezekről a kérdésekről. Tatyjana Sztanovaja politikai elemző a háború óta bekövetkezett fordulatot „vadputyinizmusként” írja le, a 90-es évek vadkapitalizmusára utalva ezzel. (A Sztanovajával készített interjúnk itt olvasható.)
Bár a háború az orosz átlagpolgár számára még több elnyomást hozott, a központi hatalom valójában nem megerősödött, hanem meggyengült. Jól illusztrálta ezt Jevgenyij Prigozsinnak, a Wagner katonai magánvállalat egykori vezetőjének az esete, aki úgy vélte, hogy a hadvezetéssel fennálló konfliktusát megoldhatja annak erőszakos elmozdításával, és egy zendüléssel kész helyzet elé állíthatja az addig hezitáló Putyint. Bár ez kívülről szemlélve teljességgel irracionális lépésnek tűnt, be kell látnunk, hogy valójában nagyon keveset tudunk arról, ami a Kreml falain belül történik, és talán hiba volna azt képzelnünk, hogy Prigozsin ne ismerte volna jobban az orosz eliteken belüli dinamikákat és erőviszonyokat, mint a zendülést őrültségként értékelő elemzők.
Úgy tűnik, azzal, hogy a Kreml minden figyelmét leköti a háború, már nem tudja betölteni a mediátor szerepét az elitek közötti érdekkonfliktusokban. A korábban érvényes játékszabályok eltűnése a Jelcin-korszak kaotikus időszakát idézi meg, leszámolásokkal és bérgyilkosságokkal. Az orosz üzleti elit körében pusztító rejtélyes halálesetek többsége is valószínűleg ennek a következménye, és nem a Kreml számlájára írható.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült, melyben más közép- és kelet-európai független kiadókkal együttműködve vizsgáljuk a régió biztonsági kérdéseit. A TEFI célja a tudásmegosztás, és az európai demokrácia ellenállóbbá tétele. A 444 összes TEFI-s cikkét megtalálod a gyűjtőoldalunkon.
Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.