Az elmúlt időszakban néhány naponta olvashatjuk „a háború eddigi legnagyobb légitámadását indította Oroszország” című cikkeket, kis túlzással minden éjjel egyre több drón és rakéta száll Ukrajna (és egyébként Oroszország) irányába. Oroszország Ukrajna elleni teljes körű inváziója brutális figyelmeztetőként szolgál mindenki számára, tragikus képeken látni nap mint nap a már számszerűsíthetetlen emberi és anyagi veszteséget. A szomszédban egyértelműen látszik, milyen következményei vannak, ha egy ország sebezhető az ellenséges rakétatámadásokkal szemben.
De mi van akkor, ha nemcsak egy ország, hanem egy teljes kontinens nem tudja megvédeni magát a rakétáktól?
2022 februárja óta több mint ezer ballisztikus és cirkálórakétát indított Oroszország – ezek közül sok nukleáris robbanófejek hordozására is képes –, melyek civil és katonai infrastruktúrát egyaránt célba vettek. Moszkva célja ezekkel a rakétazáporokkal nemcsak a fizikai rombolás és a félelemkeltés a polgári lakosság körében, hanem a politikai nyomásgyakorlás, Ukrajnára és a nemzetközi közösség ukránokat támogató tagjaira egyaránt.
A közeljövőbeli orosz támadásra számító európai országok pedig sürgősen igyekeznek megoldást találni a problémára, miközben a rakétaképességek és a légvédelem területén létfontosságú partnernek számító Egyesült Államokkal való együttműködés finoman szólva is egyre kiszámíthatatlanabbá válik, az USA több alkalommal, változatos stílusokban kinyilvánított elvárása, hogy Európa vállaljon nagyobb szerepet a saját védelmében.
A megváltozott biztonsági környezet mellett az ukrán városokat érő mindennapos rakétacsapások, valamint az orosz hadiipar egyre nyilvánvalóbb tömegtermelési képessége is arra késztette az európai és NATO-vezetőket, hogy újragondolják a biztonsági felfogásukat. A NATO ma már nem csupán hagyományos vagy nukleáris elrettentésben gondolkodik, hanem olyan átfogó stratégiai válaszban, amelynek része a rakétavédelem, a hosszú hatótávolságú csapásmérő képességek kiépítése, a hadiipar felpörgetése, valamint a gyors és rugalmas politikai döntéshozatal biztosítása is.Kevés területen ilyen látványos a lemaradás, mint a rakétáknál: Európa messze el van maradva mind támadó, mind védelmi kapacitásokban.
A rendelkezésre álló adatok szerint Oroszország jelenleg évente 840 és 1020 közötti rövid- és közepes hatótávolságú rakétát gyárt, ami jelentős növekedést jelez a 2024 decemberében közzétett legutóbbi becslésekhez képest.
Ukrán információk szerint Moszkva jelenleg havonta 60–70 Iszkander-M (ez a rakéta ballisztikus változata) és 10–15 hiperszonikus Kinzsal rakétát gyárt. Ez nagy ugrás: 2024 májusában még csak 40 Iszkander-M-ről, áprilisban pedig 4–5 Kinzsalról számoltak be. A gyártás a legalacsonyabb becslések szerint körülbelül 66%-kal, a legmagasabb becslés szerint durván 89%-kal emelkedett. A rövid hatótávolságú ballisztikus rakétából pedig 15–40 százalékkal gyárthatnak többet. Fontos megjegyezni, hogy ezek a számok független forrásból nem ellenőrizhetők. Ugyanakkor az orosz haderővel kapcsolatos információgyűjtés terén az ukrán katonai hírszerzés, a HUR kifejezetten erős képességekkel és kiterjedt humán hírszerző hálózattal rendelkezik Oroszországon belül. Ráadásul a szakértők szerint az orosz rakétagyártó kapacitások látható bővítése és az egy hónap alatt bevetett ballisztikus rakéták számának növekedése is alátámasztja a becslések hitelességét.
Az európai országok néhány kifinomult, de korlátozott számban rendelkezésre álló légvédelmi rendszerre támaszkodnak, elsősorban az amerikai gyártmányú Patriot vagy a francia–olasz SAMP/T elfogórendszerekre. Ezek viszont rendkívül drágák – darabonként 2–4 millió dollárba kerülnek –, és egész egyszerűen nincs belőlük elég, Európa nem rendelkezik a jelenlegi orosz rakétatermeléssel arányos védelmi eszközökkel.
Ha a HUR adatai pontosak, akkor Oroszország jelenlegi ballisztikusrakéta-gyártása már meghaladja a Patriot rendszerekben használandó (PAC-3 MSE) elfogórakéták összesített éves termelését, amely Európa nagy részén az elsődleges ballisztikus rakétaelhárító eszköz. A Lockheed Martin ezt a gyártási számot szeretné 2027-re évi 650 darabra növelni.
A jelenlegi gyártási előrejelzések szerint 2027-re az Egyesült Államok, Japán és Németország együttesen évi 1130 elfogórakétára növelhetik a termelésüket, ez a szám 2029-re 1470 darabra emelkedhet. Bár a jövőben az elfogórakéták termelése meghaladhatja az orosz rövid- és közepes hatótávú rakétákét, ez több okból sem oldja meg Európa problémáit.
Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!
Már előfizetőnk vagy?Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült, melyben más közép- és kelet-európai független kiadókkal együttműködve vizsgáljuk a régió biztonsági kérdéseit. A TEFI célja a tudásmegosztás, és az európai demokrácia ellenállóbbá tétele. A 444 összes TEFI-s cikkét megtalálod a gyűjtőoldalunkon.
Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.