A TEFI-projektünk keretein belül olyan témákkal foglalkozunk, amik valamilyen módon hatnak arra, hogy milyen az a biztonság, amiben itt, Közép-Európa szívében élünk. Az újonnan meghirdetett miniszterelnöki jelszó, a gazdasági semlegesség számos szempontból ilyen, erről beszélgettünk Székely Saroltával és Haász Jánossal.
0:00: Mi fán terem a gazdasági semlegesség? Érdek versus érték?
2:27: Magyar gazdaság állapota vs. semlegesség. Mit csinál a pannon puma?
5:00: Orbánéknál kevesebb ideologikus rendszer van, de ha az értékek tényleg elutasítandók, akkor merre van a magyar gazdaság jövője? Kelet, ahol Orbán Viktor láthatóan jobban érzi magát. Sosem hitted volna: a kínai hitel sem feltétlenül olyan fényes, mint aminek látszik.
9:55: Mit tudunk a tavasszal bejelentett kínai hitelről?
10:50: Ha már keleti nyitás és függőség, oroszügyi miniszterünk, Szijjártó Péter fáradhatatlanul tárgyal orosz energiahordozókért, eszünk ágában sincs lemondani róluk. De a gazdasági semlegesség keretében nem is kell.
14:30: Tényleg olcsó az orosz gáz? Rajtunk kívül már senki nem vesz a Gazpromtól.
15:20: Le tudnánk válni az orosz energiahozókról, ha akarnánk, de a német és a kínai autóipar esetében nem ilyen egyszerű ez a helyzet. Elsiettük az akksigyártást? Nagy Márton vs. Szijjártó.
19:54: Van különbség kínai és koreai akksigyártók között?
20:47: Merre vezet a Magyarországon gyártott akkumulátorok útja? Uniós vámok kikerülése és fizetése.
22:08: Már-már történelmi függőségünk: a német autóipar. Az elhúzódó német gazdasági válság egy fontos része az autóipar, nekünk ez felettébb kellemetlen. USA és Távol-Kelet előnye: vagy szociális ellátórendszer, vagy demokratikus ellátórendszer. Európában mindkettő van, nem is olyan versenyképes.
26:10: A Nagy Gazdasági Semlegesség jegyében majd kitörünk a függőségeink béklyójából? Vagy legalább diverzifikáljuk azt, kitől függünk?
29:34: Felívelő pályára került kínai adósságunk.
30:40: Hogy tud egy kis ország kimaradni a blokkosodásból? Vagy hogy tud bárki kimaradni belőle? Gazdasági semlegesség politikai semlegesség nélkül? A Trump alatti gazdasági kapcsolataink egyáltalán nem olyan fényesek, mint ahogy azt Gulyás Gergely állítja, sőt.
37:00: Küllő a kerekek közt, tüske a köröm alatt. Amúgy Kínával más is jóban van az EU-ból, csak ezt kulturáltabban is lehet tálalni. Mindenhol jelen van a kínai tőke, mégsem kérdőjeleződik meg más országok elkötelezettsége.
39:00: Mikor érjük el a meghirdetett semlegességet? Szerencsére pont annyira üres lózung, hogy mindenre ráhúzhassuk. A 3-6 százalékos növekedés alapja.
Címlapkép: Botos Tamás/444
Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült, melyben más közép- és kelet-európai független kiadókkal együttműködve vizsgáljuk a régió biztonsági kérdéseit. A TEFI célja a tudásmegosztás, és az európai demokrácia ellenállóbbá tétele. A 444 összes TEFI-s cikkét megtalálod a gyűjtőoldalunkon.
Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.
Négy másik független szerkesztőséggel együtt foglalkozunk a közép-európai biztonság kérdéseivel.
Orbán Viktor új politikai és gazdasági irányvonalat jelölt ki, a gazdasági semlegességet. Amit azonban valójában szeretne, az még a nagyhatalmaknak sem sikerült.
Hiába megy már jobban idén a kiskereskedelemnek, mint tavaly, és hiába van egy kis infláció is, kevesebb bevétele lett a költségvetésnek áfából, mint tavaly, amikor minden sokkal rosszabb volt.
Sinkó Ottó szerint befuccsolni látszik a különutas, keletre fókuszáló magyar stratégia, és már harminc éve tudhatjuk, hogy a „rothadó Nyugat” csak a kommunista propagandában létezik.
A magyar–kínai megállapodás tartalmát továbbra is titkolják, a kínai–szerb viszont nyilvánosságra került, és abból azért le lehet vonni néhány következtetést.
4-5 százalékon tetőző infláció 2022-ben, Európa-bajnok magyar gazdasági növekedés 2023-ban, két számjegyű infláció az Egyesült Államokban. A nemzetgazdasági miniszter a tőle megszokott munkabírással ontja magából a jóslatokat, amik aztán köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.
A magyar külügyminiszter a háború kezdete óta átlagosan háromhavonta ellátogat Oroszországba. Idén különösen gyakran utazik oda, de ezek a találkozók kevés tényszerű eredményt hoznak.