Vitézy Dávid: „Évszázadra szóló ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain”

POLITIKA
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Ajándékozás

Cikkek ajándékozásához Közösség vagy Belső kör csomagra van szükséged.

Ha már előfizetőnk vagy, jelentkezz be! Ha még nem, válassz a csomagjaink közül!

„Gyorsan lezavart pályázattal 99 évre magánkézbe adná Lázár János és a MÁV a Nyugatit, a Délit, a Keletit és a Kelenföldet - illetve 89 hektáron a teljes környezetüket, fél budapesti városrésznyi területeket, bármiféle városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás, garancia nélkül” – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid. 2025-től 2124-ig szerződnének le a cégekkel.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pár napja írt ki pályázatot „állomásmegújítási program” néven. Ez több kiemelt, nemzetközi állomást érint, a már említett Nyugati, Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarokon kívül a győrit, a debrecenit és a szegedit is. Ezeken kívül kisebb állomásokra is pályázatot írtak ki.

A MÁV szerint a program célja, hogy ezeket az ingatlanokat állami tulajdonban tartsák, de a fejlesztésükbe külső forrást vonjanak be, így „több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt” lehet elérni.

Lázár János a Kökin

„A pályázat során olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserébe vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását” – írták a honlapon.

„Az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítására a MÁV Zrt. projektcégein keresztül nyílik lehetőség”, a pályázatra január végéig lehet jelentkezni.

Az ügyben szombaton szólalt meg Soproni Tamás terézvárosi polgármester, aki szerint a Nyugatira vonatkozó tervek ellehetetlenítenék a Podmaniczky park létrehozását, amelyért a kerület évek óta küzd.

Soproni szerint ezek után az látszik, hogy „mindig is hazugság volt a kormány parképítési szándéka a Nyugati melletti MÁV-területen”. Kifogásolta, hogy erről nem egyeztettek sem a kerületekkel, sem a fővárossal.

Aggályosnak tartja, hogy egyetlen szerződéssel magánkézbe adná a Nyugati pályaudvar környéki területet a kormány, illetve azt, hogy a pályázat nem rendelkezik a zöldfelületi arányról, „tehát a tervezett park helyett az egész terület beépíthetővé válik”. Kifogásolta azt is, hogy a kormány és a MÁV simán eltitkolhatja a magánbefektetőkkel kötött szerződés részleteit, így nem tudják majd, mit csinálnak a kerületben. Kérte Lázár Jánost, hogy vonja vissza a pályázatot, már csak azért is, mert ilyen rövid idő alatt azok tudnának csak bármilyen dokumentációt összerakni, akik előre készülhettek a kiírásra.

Szerintük a kormánynak kötelessége lenne egyeztetni az érintettekkel, és hogy ezt „elősegítsék”, elindítják az építési szabályzat módosítását, hogy biztosítsák a park megvalósulását. Emellett az önkormányzat változtatási tilalmat rendel el a teljes területre. Kérdés, hogy ennek mekkora ereje lesz egy „nemzetgazdasági érdekkel” szemben.

%

Csatlakozz most kedvezménnyel a Körhöz, és olvass tovább!

Kövesd velünk 2026-ot:
12 hónap 444-előfizetés 8 áráért!

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!
Kapcsolódó cikkek