3,5 milliárdos megbízást kapott Mészáros Lőrinc cége egy EU által támogatott vasúti fejlesztési projekten belül

gazdaság
február 26., 16:45

3,5 milliárdos közbeszerzést nyert Mészáros Lőrinc cége a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal korszerűsítésének előkészítésére, írja a Telex a GySEV Zrt közlése alapján. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza.

photo_camera GySEV vonat

Az országot elhagyó Borostyán vasúti folyosó magyar szakaszának megvalósíthatósági tanulmányára és tervezésére kiírt közbeszerzést a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft. nyerte. A Kontúr 4 százalékban Mészárosé, 96 százalékban pedig azé a V-Híd Kft.-é, amelynek tulajdonosa a 74 százalékban Mészáros tulajdonában álló V-Híd Zrt.

Nem csak a Kontúr tett ajánlatot, de a pályázatot kiíró GySEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút) Mészáros cégét választotta, 2025 januárjában már alá is írták a szerződést, most pedig megkezdődött a beruházás előkészítése.

photo_camera Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

Lázár és a GySEV

Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam megszerezte az osztrák Strabag tulajdonrészét a GySEV-ben. Így a társaságban a magyar állam tulajdonrésze 70 százalék fölé emelkedett.

Ezt Lázár azért érezte szükségesnek, mert szerinte korábban az osztrák fél a vétójogával kisebbségből uralja a vállalatot. Idén januárban a vállalat igazgatósági elnöke Mosóczi László, a MÁV-csoport vasúti személyszállító cégének korábbi vezérigazgatója, egykori államtitkár lett.

Lázár János a január eleji sajtótájékoztatón arról beszélt, az utasok érdekében szereztek többségi tulajdont a GySEV-ben. A MÁV és a GySEV erőforrásait összeadják, és Észak-Dunántúlon a GySEV-re bízzák a vasúti közlekedést, a felszabaduló járműveket pedig átirányítják a keleti országrészekbe.

Összekötő vasútvonal

A Telex szerint a Borostyán vasúti folyosó kiemelt nemzetközi árufuvarozási vonal, amely Közép- és Kelet-Európát köti össze, és fontos szerepet játszik a nemzetközi áruszállításban. Ennek a magyar szakaszát modernizálják EU-s pénzekből, hogy integrálható legyen az Európai Unió Transzeurópai Közlekedési Hálózatába (TEN-T). Ennek célja az EU-s országok összekapcsolása hatékony és fenntartható közlekedési infrastruktúrával.