Lázár szerint a Tisza Párt a felelős a magyar vasút állapotáért

POLITIKA

„A Tisza Párt rátámadt a magyar vasútra. Pontosan tudjuk, hogy Magyar Péter és a Tisza Párt az Európai Néppárton keresztül nyomást gyakorolt az Európai Beruházási Bankra (EIB), hogy a magyar vasút ne kaphassa meg a fejlesztési forrást” – mondta keddi videójában Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Lázár János a sarkadi fórumán.
Forrás: Lázár János Youtube

Lázár a videóban felsorolja, hogy mi mindent tett a minisztérium az elmúlt egy évben: elkészítettek egy felújítási programot, meggyőzték a gazdasági minisztert, majd az Európai Beruházási Banktól (EIB) kértek hitelt. „Minden jól haladt előre, mindenben megegyeztünk (...), amíg nem június 26-a helyett elhalasztották a döntést (...) bizonytalan időre” – magyaráz a miniszter.

Beszédtéma

Ezután rövid bevágás következik Kollár Kinga tiszás EP-képviselő áprilisi felszólalásából, amelyet a Költségvetési Ellenőrzési Bizottság hétfői ülésén tartott az EU-s források Magyarországról való visszatartásáról: „A dolog pozitív oldala, hogy a magyarok romló életszínvonala erősíti az ellenzéket. Én ilyen értelemben nagyon pozitívan tekintek a 2026-os választásra.”

Kollár Kinga a Fővárosi Közgyűlés tagja is egyben.
Fotó: Németh Dániel/444

Ez volt az a beszéd, amire alapozva teljes pályás letámadást indított áprilisban a Fidesz a Tisza ellen, Bayer Zsolt még tüntetést is szervezett a Millenáris Parkba. Menczer Tamás felszólalásában arról beszélt, hogy előző este a felesége nagyon ideges lett, Bayer szerint pedig Kollár Kinga nagyjából egy náci.

A Kollár beszédre alapozott kampány nem először produkál furcsa megfejtéseket a Fidesz részéről. Kollár a beszédében azt is említette, hogy a visszatartott helyreállítási alap forrásaiból ötven kórházat lehetett volna felújítani, de ez nem történt meg. Ennek hatására az egészségügyi államtitkár elkezdte bemutatni a lepukkant kórházakat – és a Tiszát okolta az ottani állapotokért. Azt persze elfelejtette említeni, hogy az EU-s forrásokat még bőven a Tisza létrejötte előtt fagyasztották be.

Vasútfejlesztés

Lázár tavaly szeptemberben posztolt arról, hogy a kormány nem várja meg, amíg Brüsszel kifizeti a „Magyarországnak járó pénzeket”, minisztériuma pedig beadta az EIB-nek „a vasútfejlesztési forrásokra vonatkozó hitelkérelmet. Ezzel hamarosan kezdetét veheti az 5 pontos közlekedési akcióterv egyik legfontosabb elemének – a vasútipálya-felújításoknak – a megvalósítása.”

Ez az a hitelfelvétel, amit Lázár szerint a Tisza fúrt meg. Arról azonban nem tudni, hogy mi lett a kormány vállalásával. Ugyanis, mint írta: „az augusztusban meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv sürgősségi beavatkozásokat és hosszabb távú, valódi terápiás lépéseket egyaránt tartalmaz. A 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztési program egyik felét Magyarország kormánya biztosítja, a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzuk majd. Ez szerves része annak az 1200 milliárdos, 10 éves vasútfejlesztési csomagnak, amely a magyar kötöttpályás közlekedés komplex megújítását célozza.”

Kapcsolódó cikkek