Sydney Sweeney most éppen farmert reklámoz, természetesen pillanatok alatt botrány lett belőle

életmód

Cikk ajándékozása

A cikkek megosztásához Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha még nincs ilyen előfizetésed, a Csomagok között válts most magadnak egyet. Ha már van, lépj be a fiókodba!

Még ki se hevertük Sydney Sweeney fürdővizes botrányát, máris itt a következő.

A múlt hónapban az internet népe azon háborodott fel, hogy az amerikai színésznő összeállt egy szappangyártó céggel, és egy olyan szappant dobtak piacra, aminek az összetevői közt az ő fürdővize is szerepelt. Sokan a feminizmus kivégzéseként értékelték a történteket: egy amúgy is túlszexualizált színésznő azzal keres pénzt, hogy áruba bocsájtja a vizet, amiben pőre testét megmártóztatta.

Most viszont a farmerével van a gond, amibe az American Eagle bújtatta:

Forrás

Avatatlan szemek első pillantásra nem sokat szúrnak ki ebből. A lényeg, hogy a farmeres Sydney Sweeney kicsit átjavítja a róla szóló plakátot, átírva a Sydney Sweeney-nek nagyszerű génjei vannak szöveget arra, hogy Sydney Sweeney-nek nagyszerű farmere van.

Egy másik videóban pedig az alábbi értekezést hallhatjuk a színésznő szájából:

„A gének a szülőktől öröklődnek az utódokra, gyakran olyan tulajdonságokat határoznak meg, mint a hajszín, a személyiség, sőt még a szemszín is. A farmerom kék.”

Hol itt a probléma? A farmert felejtsük el egy pillanatra. A gond ott kezdődik, hogy Sydney Sweeney egy amerikai, szőke, kék szemű, fehér nő. Azzal a felütéssel, hogy neki vannak nagyszerűnek génjei, sokak szerint azt üzeni a vele reklámozó cég, hogy ezek azok a gének, amik nagyszerűnek tekinthetők. Csakhogy Amerikában épp olyan a politikai klíma, hogy erre a kijelentésre sokan érzékenyek.

Na, vajon kinek a kedvenc szava mostanság az, hogy GREAT (nagyszerű)?

Fotó: Peter Zay/Anadolu Agency via AFP

Donald Trump amerikai elnök gyakorlatilag hivatalba lépésének pillanatában háborút hirdetett a DEI (diversity, equity and inclusion, vagyis sokszínűség, esélyegyenlőség és befogadás) programok ellen. Ezek kifejezetten olyan programok, amelyekkel a vállalatok igyekeznek biztosítani, hogy egyes alulreprezentált társadalmi rétegek (nők, bevándorlók, feketék, csak hogy a legláthatóbbakat emeljük ki) is egyenlőbb esélyekkel jelenhessenek meg a munkaerőpiacon, magyarán hogy senkit ne diszkrimináljanak negatívan a neme, bőrszíne, vallása, szexuális orientációja, stb. miatt a munkahelyén.

A Trump-adminisztráció szerint a DEI-programok pozitív diszkriminációja elfogadhatatlan, ezért minden módon igyekeznek fellépni ellenük. Méghozzá sikerrel, a nagy cégek (pl. a Meta (Facebook), az Amazon, és a McDonald's) is sorra jelentették be az év elején, hogy részben vagy egészben befejezik a DEI-programjaikat, aki pedig ezt nem tette meg önként, annál - például ilyen a Disney - a kormányhivatal kopogtatott.

És miközben a Trump-kormányzat gőzerővel igyekszik visszaszorítani a sokszínűséget, értelemszerű, hogy sokak számára megütközést keltő egy olyan reklám, ami egy fehér, privilegizált helyzetben lévő nő génjeit nevezi nagyszerűnek.

A közösségi médiában sokan már most azon háborognak, hogy Sweeney reklámja egyenesen az eugenikát népszerűsíti. Ez ugyebár a fajnemesítés elmélete, ami a darwini evolúcióelméletből nőtte ki magát önálló, áltudományos ágazattá, és röviden úgy írható le: az emberi faj genetikai javítását fel lehet gyorsítani, ha a nem megfelelő egyedeket kiiktatják a szaporodásból, és csak a tökéletes géneket örökítik tovább.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!
Kapcsolódó cikkek