Késett a vonatuk, csak nem eleget: több ezer kártérítés ragadt be a MÁV-nál

közlekedés

„Kedd este a Békéscsabáról 19:20-kor a Keleti pályaudvarra induló Békés InterCity (IC 7401) közel 60 perc késéssel közlekedik.”

Habár a cikk írásának pillanatában egyetlen vonat sem késik 60 percnél többet az országban, a fenti tájékoztatás egyáltalán nem példa nélküli. Mindig is divat volt szidni a MÁV-ot a késések miatt, de elég csak ránézni a MÁVINFORM oldalára, hogy lássuk, a kritikának bizony van alapja.

A MÁVINFORM egyébként hű krónikásként még extrém időjárási körülmények idején sem feledkezik meg nemes küldetéséről, precízen közli az aktuális késéseket, vonatkimaradásokat, mozdonyhibákat. Augusztus 1-jén például 35 kieső vonatról adott hírt. Hősies küzdelméről ebben a cikkben írtunk bővebben.

M62 317-es mozdony húz két lerobbant mozdonyt és egy személykocsit Székesfehérvár előtt 2023. júniusában

Nyolc éve vonatozom Pécs és Budapest között, legalább százszor biztosan megtettem az oda-vissza távot. Az esetek több mint felében késett a vonat. Általában csak 10-15 percet, de félévente mindig volt egy félóránál nagyobb késés is, a rekord pedig 120 perc volt. Utóbbi esetben igényeltem eddigi egyetlen átalány-kártérítésemet a MÁV-tól.

Ezt a kártérítési formát a feláras, tehát helyjegy igénybevételéhez kötött járatok késése esetén lehet igénybe venni. InterCitykre így vonatkozik, személyvonatokra viszont nem. A visszajáró összeg a késés mértékétől függ: 30 és 119 perc között a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perc felett az 50 százaléka jár vissza.

Az átalány-kártérítés szabályait uniós szintű jogszabály határozza meg. Ettől csak akkor térhetnek el a tagállamok, ha az utasok számára kedvezőbb szabályt hoznak. A MÁV egyébként egy helyen így is tesz: 60 perc helyett már 30 perc késés után is fizet átalány-kártérítést.

Fotó: Bankó Gábor/444

Az uniós rendelet lehetőséget ad ugyanakkor a vasúti társaságoknak, hogy megállapítsanak egy összeghatárt, mely alatt nem fizetnek kártérítést. Ez a határérték viszont nem haladhatja meg a 4 eurót. Valószínűleg kevesen tudják, de a MÁV él ezzel a lehetőséggel: 1000 forint alatt nem fizet.Tehát ha valaki az utazás napján megváltott, teljes árú jeggyel, InterCityn utazik Budapestről Győrbe, járata pedig 100 percet késik, akkor nem fogják neki kifizetni az átalány-kártérítést, mert annak összege csak 878 forint lenne.

Ahhoz, hogy 1000 forint felett legyen a kártérítési-igény összege, 30 és 119 perc közötti késés esetén 160 kilométernél, 120 perc feletti késésnél pedig 50 kilométernél kell többet utazni InterCityvel.

Apró vigasz, hogy míg a szupermarketekben a serpenyőkre beváltható pontokat, addig a MÁV-nál a kártérítéseket lehet szorgosan gyűjtögetni. Az 1000 forint alatti igényeket ugyanis össze lehet adni, és amint meghaladják az összeghatárt, a MÁV egyben kifizeti őket. Ehhez viszont hivatkozni kell a korábbi igények iktatószámára is.

Megkérdeztem a MÁV-tól, jelenleg hány darab 1000 forint alatti, így kifizetetlen átalány-kártérítési igény van a rendszerükben. Válaszukat idézem:

mindösszesen 3347 az elmúlt 12 évből, azaz 2015-től számolva.A MÁV idei nyara egyébként kifejezetten mozgalmasan alakult. Július elején Vitézy Dávid arról beszélt, akár már az idei szezonban is összeomolhat a közlekedés az elöregedett járműflotta miatt. Nem sokkal később pedig bejelentette a MÁV, hogy tíz mellékvonalon leállítja a személyszállítást. A rendszerszintű problémák azonban megmaradtak, csak komoly állami akarattal és rengeteg pénzzel lehetne őket orvosolni.

A Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonal búcsúztatása július 31-én
Fotó: Németh Dániel/444

A bezárt vonalak közül háromra egyébként mi is ellátogattunk: írtunk a Mezőhegyes-Újszeged, az Abaújszántó-Hidasnémeti és a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalak bezárásáról is.

Kapcsolódó cikkek

MÁV-karma: 35 vonat maradt ki a vonalbezárások utáni első napon

És még csak este 7 óra van.

Molnár Kristóf
közlekedés

Tisztelet a bátraknak: a MÁVINFORM hősies küzdelme a totális összeomlás közepén

Jó ötletnek tűnt tapasztalatokat leszűrni egyhétnyi MÁV-os bejelentésből, de végül sokkal okosabbak nem lettünk. Erkölcsi győztest legalább sikerült találni.

Horváth Bence
ÉLET

Vitézy: Kérdéses, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírni a MÁV távolsági járműflottája

Drámai a magyar vasúti járműpark állapota a volt államtitkár szerint.

Botos Tamás
POLITIKA

Tíz mellékvonalon állítja le a vasúti közlekedést a MÁV

Augusztus 1-jétől autóbuszok szállítják az utasokat.

Molnár Kristóf
közlekedés

Tíz-húsz év, állami akarat és rengeteg forrás kellene ahhoz, hogy értelmezhető szinten működjön a magyar vasút

Naponta jelennek meg horrorsztorik a MÁV-val kapcsolatban, felrobbant tartályokról, kimaradt járatokról, klíma nélküli vonatokról. A problémák nem újak, 2004 óta folyamatosan romlik a magyar vasút állapota, a hibák javításához forrásokra és megrendelői nyomásra lenne szükség.

Fődi Kitti
közlekedés

„Mi lelte az embereket, hogy ennyien vannak? Ezen kábé egy utas szokott lenni”

Lázár János közlekedési minisztersége idején tíz vasútvonalat zárnak be a jövő héten. Lázár János politikai és gazdasági uradalmát is érinti ezek közül kettő. Végigmentünk az egyiken Mezőhegyesről Újszegedre. Parasztvakítás, meglepő tömeg és hálás utókor a falakon.

Németh Dániel, Haász János
belföld

„Átlagosan 3-4 ember utazik egy vonaton, az 5 már jónak számít" - a vasútvonal, amit az újranyitás után most ismét bezárnak

Az Abaújszántó és Hidasnémeti közötti vasútvonalat 2009-ben egyszer már bezárták, most ismét ez vár rá. Az ott szolgáló kalauz szerint is védhető a döntés.

Molnár Kristóf, Bankó Gábor
közlekedés

Átadták, hogy másnap bezárják

Balassagyarmat és Ipolytarnóc között egy júniusi árvíz óta nem jártak a vonatok. A pályafelújítással hétfőre készültek el, keddtől azonban leállt a személyszállítás a vonalon.

Molnár Kristóf
közlekedés