Éppen világosodni kezd az ég alja, miközben a nagykanizsai vonatra várok Kelenföldön. Reggel fél hat van. Azért kezdem a napot a Tópart IC-vel, mert vegyeskocsis, vagyis vannak rajta helyjegy nélkül is igénybe vehető kocsik.
Mivel az új, 4999 forintos Magyarország24 napijegy csak ezekre a kocsikra érvényes, ez volt az egyik szempontom, amikor megterveztem a napijeggyel bejárható leghosszabb vasúti útvonalat az országban. A másik az volt, hogy kevés várakozással járó csatlakozásaim legyenek.
Az alábbi tervvel vágok neki a tarifareform utáni első hétfőnek:
A Tópart IC időben érkezik, csöndben robogunk Székesfehérvárig. A kocsiban csak páran vagyunk, aki nem alszik, az telefonozik. A beszélgetés Lepsénynél indul be, miután felszállnak az iskolába ingázó diákok.
Négyfős csoport foglal mellettem helyet. Hiába nincs még 7 óra sem, az egyik lányból dől a szó. Elmeséli a barátainak, hogy Kriszta fel akarja jelenteni, mert egy TikTok-live-ban rossz dolgokat mondott róla. Ő azonban nem fél tőle, Kriszta egyébként is csak fenyegetőzik. Úgysem meri megtenni.
Balatonaligánál már más a téma. A tiktokker lány arról mesél, hogy a barátja azt kérte tőle, ne szívja többet ki a nyakát, mert annak látszik a nyoma. Ehhez már a többiek is hozzá tudnak szólni, be is indul a beszélgetés. Siófokig hallgatom őket, ott szállnak le.
Érkeznek azonban új diákok. A balatonboglári és fonyódi iskolákba ingázó gimisek állomásról állomásra töltik meg a vonatot. Balatonszárszónál el is fogynak az ülőhelyek. Hangos beszélgetés helyett azonban mindenki inkább a telefonját nyomkodja. Az előttem ülő fiú például a „Kings of Forex" elnevezésű Signal-csoportot olvasgatja, miközben a háttérben a tőzsde-statisztikákat és a táncoló lányos Instagram-reeleket váltogatja.
Fonyódnál az utolsó diák is leszáll, így újra kiürül a kocsink. Egy órával később késés nélkül érkezünk Nagykanizsára, ahol a Pécs és Szombathely között közlekedő InterRégióra kell majd átszállnom.
A vonalon szerzett húszéves tapasztalatom elővigyázatosságra int, ezért bemegyek a várócsarnokba ellenőrizni az utastájékoztató táblát. Gyanakvásom nem volt alaptalan: a vonat nincs a kijelzőn.
Megkérdezem az egyik jegykiadót, azonban ő sem látja a járatot a térképen.
- Azért jönni fog?
- Szerintem igen – feleli nyugodtan.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Lázár János közlekedési miniszter első nagyobb intézkedése lép életbe, március 1-jén megújul a magyar közlekedés tarifarendszere. Sokaknak olcsóbb lesz az utazás, de emiatt az állam bevételektől fog elesni. A tarifareformról Spohn Mártonnal, a Közlekedő Tömeg alelnökével beszélgettünk.
De még nincs minden kérdés tisztázva.
Az építési és közlekedési miniszter bejelentett egy 700 milliárdos debreceni fejlesztési csomagot, valamint számos részletet elmondott az új tarifarendszerről is. Karácsony Gergelynek pedig ajánlatot tett a BKK-bérletek ügyében.