Pénteken leállt az Elektronikus Mozdonyszolgálati Információ Gyűjtőrendszer (EMIG). A weboldalon egy üzenet fogadja a látogatókat, miszerint az oldalon karbantartást végeznek.
Az EMIG leállása azért hírértékű, mert ez az a rendszer, amiben az összes, Magyarországon közlekedő mozdony látszott. Még azok is, amiket útközben átszámoztak.
Az átszámozás jelensége a pünkösdi hétvége vasúti káoszában jelent meg. Vitézy Dávid azt állította, Lázár János közlekedési miniszter utasításba adta, hogy a jelentősen késő vonatokat nem jeleníthetik meg a vonatinformációs rendszerben.
A műveletet két módon hajtották végre. Vagy nem írták ki a MÁV-appban, mikor indult el a késő vonat vagy átszámozták útközben. Az átszámozott vonatokat ugyanis nem mutatja a vonatinformációs rendszer, így azt sem lehet látni, ha késnek.
A MÁV tagadta, hogy az átszámozás befolyásolná a késéseket. A feltételezést politikai támadásnak minősítette, és azt írta, az átszámozás a késési statisztikát és a késési biztosítást sem befolyásolja.
Mivel az EMIG-ben az átszámozott vonatokat is látszódtak, ellenőrizni lehetett, hogy tényleg eltűntek-e késő vonatok a vonatinformációs rendszerből. A honlap leállása miatt jelenleg ezt nem lehet megtenni.
Az EMIG leállásával kapcsolatban kérdéseket küldtünk a MÁV-nak. Amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
Két konkrét balatoni járat az élő példája a jelenségre. Frissítés: a MÁV szerint ezeknél a vonatoknál is jár a kompenzáció.
Késéseltüntetéses csalás, járatszám-átírós csalás, 18 perces csalás és egy eltűnt vonat – Lázár János és a MÁV tényleg kitettek magukért a pünkösdi hosszú hétvégén. A 444 olvasóinak hátborzongató, izzasztó, dermesztő és tragikomikusan vicces élményei.