Lázár János keddi videójában arról beszélt, hogy azért állnak a vasútfejlesztési projektek, mert a Tisza Párt rátámadt a magyar vasútra. A közlekedési miniszter szerint Magyar Péterék az Európai Néppárton keresztül nyomást gyakoroltak az Európai Beruházási Bankra, hogy Magyarország ne kaphassa meg az 500 kilométernyi vasúti pálya felújításához szükséges hitelt.
Lázár felelősséghárítása már elsőre is nevetségesnek tűnik, de ha megnézzük a Fidesz-kormányok vasútfejlesztési eredményeit, még nevetségesebbé válik. Amikor ugyanis összehasonlítjuk a 2010-es és a 2024-es menetidőket, azt látjuk, hogy a Fidesz már a Tisza Párt megjelenése előtti 14 évben is képtelen volt a magyar vasút érdemi fejlesztésére.
Az összehasonlításhoz a Fidesz hatalomra kerülése előtti utolsó, 2010-es menetrend és a Tisza berobbanása előtti utolsó, 2024-es menetrend adatait vizsgáltuk meg. Kigyűjtöttük, hogy a két vizsgált évben mennyi idő alatt lehetett eljutni vonattal a fővárosból a megyei jogú városokba. Csak azokat a településeket néztük meg, amik már 2010-ben is megyei jogú városi ranggal rendelkeztek, így Baját és Esztergomot kihagytuk.
Mivel a megyei jogú városok általában a vasúti fővonalakon találhatóak, módszertanunk kifejezetten méltányos volt a Fidesszel, mert a kormány mindig a fővonalak fejlesztését priorizálta a mellékvonalakkal szemben. A legrosszabb állapotban lévő, évtizedek óta elhanyagolt vonalak adatait meg sem vizsgáltuk. Az adatok azonban így is elkeserítő képet mutatnak a magyar vasútról.
Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!
Már előfizetőnk vagy?Késve, de Lázár is felfedezte magának Kollár Kinga április beszédét az EU-s források visszatartásának hatásairól.
A Veszprém és Ajka közötti vasúti szakaszt 2018-ban újították fel, de szakemberek már akkor figyelmeztettek: a spórolós felújítás miatt megint baj lesz. A baj hat ével később megtörtént. Jó, ha év végére járhatnak a vonatok.